Zarejestruj    Zaloguj    Dział    FAQ

Strona główna forum » BIBLIA dla KAŻDEGO- TWARDY POKARM » BIBLIA a DOGMATY




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 190 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: Re: KOBIETA w SŁUŻBIE i religii - Paweł Apostoł
 Post Napisane: 8 września 2017, o 16:15 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 3 lipca 2012, o 17:54
Posty: 13123
Nie Biblijne publiczne nauczanie przez kobiety-"pastor",a może pastorałki?


1 List św. Pawła do Tymoteusza 2:11-12 głosi:
„Kobieta niechaj się uczy w cichości z całym poddaniem się.
Nauczać zaś kobiecie nie pozwalam ani też przewodzić nad mężem lecz [chcę, by] trwała w cichości”.
W zborze Bóg dał kobietom i mężczyznom inne zadania.
Wynika to ze sposobu, w jaki powstał człowiek mówi o tym 1Tym.2,13:
"Bo najpierw został stworzony Adam, potem Ewa."
I z tego, jak na świecie pojawił się grzech mówi o tym 1 List do Tymoteusza 2:14:
"I nie Adam został zwiedziony, lecz kobieta, gdy została zwiedziona, popadła w grzech;"
Bóg przez listy apostoła Pawła ogranicza kobietę w służbie i daje mężczyźnie duchowy autorytet.
To uniemożliwia kobiecie służbę pastorską, która polega na służbie kaznodziejskiej, czyli na nauczaniu i na posiadaniu autorytetu duchowego nad mężczyzną.
Choć Biblia mówi nam o kobietach które są diakonisami,które nie nauczają w Zborach ,ale jako kobiety mogą pouczyć w domu, braci czy siostry,jak to uczyniły z bratem wzięły go do domu i tam Go pouczyły.
W 18 rozdziale księgi Dziejów Apostolskich, Pryscylla i Akwila zostają nam przedstawieni jako wierni słudzy Chrystusa.
W 18 wersecie tego rozdziału Pryscylla jest wymieniona jako pierwsza, co oznacza, że była ona bardziej znaczącą postacią w służbie małżonków.

Jednak Pryscylla nie została opisana jako kobieta działająca aktywnie w służbie, co byłoby w sprzeczności ze słowem z 1 Listu do Tymoteusza 2:11-14.
Pryscylla i Akwila zabrali z sobą do domu Apollosa i wyłożyli mu dokładnie drogę Bożą mówią o tym Dzieje Apostolskie 18:26b:
"...A gdy go Pryscylla i Akwila usłyszeli, zajęli się nim i wyłożyli mu dokładniej drogę Bożą."
Jóź w Liście do Rzym.16,1, czytamy:

"A polecam wam Febę, siostrę naszą, która jest diakonisą zboru w Kenchreach,"
Choć nawet jeśli Feba jest uznana za diakonisę, co oznacza „sługa”, nie interpretujmy tego tak, jakby Feba nauczała w Zborze.
To bracia starsi są w stanie nauczać, nie diakoni 1Tym.3,1-13;Tyt.1,6-9.:
"Prawdziwa to mowa: Kto o biskupstwo się ubiega, pięknej pracy pragnie.Biskup zaś ma być nienaganny, mąż jednej żony, trzeźwy, umiarkowany, przyzwoity, gościnny, dobry nauczyciel,Nie oddający się pijaństwu, nie zadzierzysty, lecz łagodny, nie swarliwy, nie chciwy na grosz,Który by własnym domem dobrze zarządzał, dzieci trzymał w posłuszeństwie i wszelkiej uczciwości,Bo jeżeli ktoś nie potrafi własnym domem zarządzać, jakże będzie mógł mieć na pieczy Kościół Boży?Nie może to być dopiero co nawrócony, gdyż mógłby wzbić się w pychę i popaść w potępienie diabelskie....Również diakoni mają być uczciwi, nie dwulicowi, nie nałogowi pijacy, nie chciwi brudnego zysku,...Podobnie kobiety: powinny być poważne, nie przewrotne, trzeźwe, wierne we wszystkim,Diakoni niech będą mężami jednej żony, mężami, którzy potrafią dobrze kierować dziećmi i domami swoimi..."
List do Tytusa 1,6-9:
"Takich, którzy są nienaganni, są mężami jednej żony, którzy mają dzieci wierzące, które nie stoją pod zarzutem rozpusty lub krnąbrności.Biskup bowiem jako włodarz Boży powinien być nienaganny, nie samowolny, nieskory do gniewu, nie oddający się pijaństwu, nie porywczy, nie chciwy brudnego zysku,Ale gościnny, zamiłowany w tym, co dobre, roztropny, sprawiedliwy, pobożny, wstrzemięźliwy,Trzymający się prawowiernej nauki, aby mógł zarówno udzielać napomnień w słowach zdrowej nauki, jak też dawać odpór tym, którzy jej się przeciwstawiają,"
Takich braci dziś jest bardzo mało,rządzą władzy ,chęć wzbogacenia się wzięły górę nad Bożą służbą,lekko oddają służbę kobieta ,a sami siedzą cicho w ławkach,słuchając jak siostry nauczają i mają nad nimi władzę,to o czym mówi Paweł,co nie podoba się Bogu.Siostry dość mają pracy w swych domach(wychowywanie dzieci,itd.) a i w zborze usługują,(pouczają młode siostry jak mają kochać swoich mężów ,itd.)ich wkład włożony jest bardzo potrzebny i liczy się bo bez ich pracy - wkładu ,zbory popadły by w ruinę.Więc nie musza pchać się za mównice,tam gdzie nie jest to ich miejsce.Brat starszy, biskup czy diakon jest opisany jako „mąż jednej żony”, „mający dzieci wierzące”, „nienaganny”, W dodatku w 1Tym.3,1-13 rodzaj męski jest użyty za każdym razem, czy mówi się o starszych, czy o biskupach, czy o diakonach.W 1 Liście do Tym.2,11-14 ,wspaniale wyjaśnia, czemu kobieta nie może służyć. Werset 13 zaczyna się od słowa „albowiem” (ponieważ) i mówi dlaczego Paweł wykluczył kobietę ze „służby Słowa” w wersetach 11 i 12...
Czemu kobieta nie powinna nauczać i mieć autorytetu nad mężczyzną?
Ponieważ „Adam został pierwszy ukształtowany, potem - Ewa. I nie Adam został zwiedziony, lecz zwiedziona kobieta popadła w przestępstwo”. Taki właśnie jest powód. Bóg stworzył najpierw Adama, a potem stworzył Ewę, by była „pomocą” dla Adama.
Choć nasze miejsce jest w domu przy mężu,Jak już wspominam wyżej nasza rola jest bardzo ważna,samo to że to My rodzimy dzieci,to jest najpiękniejsze zagwarantowane tylko dla Nas kobiet, wychowywanie dzieci,zajmowanie się domem,a w nim jest bardzo duża pracy ,i też jesteśmy bardzo ważne ,a u Boga traktowane na równi z nimi oczywiście w sensie zbawienia,mamy takie same prawa jak i Oni.

W dzisiejszym świecie kobiety górują nad mężczyznami,zajmują ważniejsze stanowiska,lepiej płatne,a tym czasem mężczyźni, przejęli role kobiet zajmują się domami,role się odwrócili,a wiemy kto za tym stoi.
Pan tego świat zrobi wszystko aby to co mówi Bóg stało się nie ważne wręcz głupie i staroświeckie,byle tylko odwieść jak najwięcej ludzi od Słowa Bożego-prawdy Biblijnej
To tyle co ja mam do powiedzenia na temat kobiet które pchają się tam gdzie nie jest to ich miejsce.Bóg w Swoim Słowie wyraźnie nam mówi że to bracia są powołani do tego aby nauczać w zborach,tak też czynią dziś tylko zbory Boże,zwiedzenie rozmnożyło się na cały świat,pan tego świata-szatan, rządzi w synach opornych.
Kochani czas przyjścia Zbawiciela jest bardzo bliski ,Pan stoi już u drzwi,nie dajmy się zwieść pięknym słówkom,trwajmy przy zdrowej nauce tylko ze Słowa Bożego. Pozdrawiam wiolka
z fb

_

zły nasiał kąkolu przeciw KOBIECIE

_________________
Isaj40/9
Wstąpże na wysoką górę, zwiastunko dobrej nowiny Syjonie!
Podnieś mocno twój głos, zwiastunko dobrej nowiny Jeruzalem!
Podnieś głos, nie bój się!
Powiedz miastom judy: Oto wasz Bóg!


.


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
 Post Napisane: 8 września 2017, o 16:15 
 


Góra 
  
 
 Tytuł: Re: KOBIETA w SŁUŻBIE i religii - Paweł Apostoł
 Post Napisane: 8 września 2017, o 16:49 
Offline
aktywni
aktywni
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 5 marca 2013, o 15:31
Posty: 1940
Nie widze powodu Biblijnego czy historycznego by nie bylo kobiet duchownych
( juz pisalem ze w pierwszych wiekach chrzescijanstwa kobiety... byc moze czasem .... staly nawet na czele zboru ....
tu jeden z cytatow z listu apostola Jana 2 ... 1,1 ...
nad ktorym trwa dyskusja czy pisze do zboru czy do Pani ktora jest glowa zboru ,
poza tym w ruchu Montanistow czy Donatystow......
ruchy chrzescijanskie ktore byly w opozycji do kosciola katolickiego w III i IV wieku...
kobiety mialy mocna pozycje ...
Rzym pozniej ustalil wykladnie na soborach... ze tylko mezczyzni moga byc duchownymi ...
i tak jest w wielu kosciolach do dzis i nic tu do rzeczy nie maja poganskie kulty .

Sluzba kobiet w Nowym Testamencie
Mile widziane jest drukowanie, kopiowanie, dystrybucja lub rozsylanie tego dokumentu w jakikolwiek sposob. Warunkiem jest zachowanie integralnosci i niezmienionej tresci oraz nie czerpanie z tego zyskow. ©2007 David Servant
http://www.heavensfamily.org/ss/polish/12_tdmm

_________________
viewtopic.php?f=2&t=1&p=3005#p3005
wyjasnie ze robie często wklejki różnych art,i tak odpowiadam na pytania - to mi oszczędza pisanie
przy moich niesprawnych rękach.i pomaga w byciu na forum
.


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: KOBIETA w SŁUŻBIE i religii - Paweł Apostoł
 Post Napisane: 8 września 2017, o 17:13 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 3 lipca 2012, o 17:54
Posty: 13123
Ty nie widzisz ale sa tacy co nadal nie dopuszczaja kobiety do GŁOSU.
Juz w Edenie szatan NACHASZ KOMBINOWAŁ jak zamknac kobiecie usta i jak widac
najduje swoich popleczników.

_________________
Isaj40/9
Wstąpże na wysoką górę, zwiastunko dobrej nowiny Syjonie!
Podnieś mocno twój głos, zwiastunko dobrej nowiny Jeruzalem!
Podnieś głos, nie bój się!
Powiedz miastom judy: Oto wasz Bóg!


.


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: KOBIETA w SŁUŻBIE i religii - Paweł Apostoł
 Post Napisane: 9 września 2017, o 01:03 
Offline
aktywni
aktywni
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 lutego 2013, o 10:01
Posty: 1198
Lokalizacja: In Christ Alone
to te autorke tego artykulu nazywasz poplecznikiem szatana ?
...moze konkretnie zacytuj z calosci to z czym sie nie zgadzasz i uzasadnij dlaczego sie nie zgadzasz.

Cytuj:
.... Czemu kobieta nie powinna nauczać i mieć autorytetu nad mężczyzną?
Ponieważ „Adam został pierwszy ukształtowany, potem - Ewa. I nie Adam został zwiedziony, lecz zwiedziona kobieta popadła w przestępstwo”. Taki właśnie jest powód. Bóg stworzył najpierw Adama, a potem stworzył Ewę, by była „pomocą” dla Adama.
Choć nasze miejsce jest w domu przy mężu,Jak już wspominam wyżej nasza rola jest bardzo ważna,samo to że to My rodzimy dzieci,to jest najpiękniejsze zagwarantowane tylko dla Nas kobiet, wychowywanie dzieci,zajmowanie się domem,a w nim jest bardzo duża pracy ,i też jesteśmy bardzo ważne ,a u Boga traktowane na równi z nimi oczywiście w sensie zbawienia,mamy takie same prawa jak i Oni.

W dzisiejszym świecie kobiety górują nad mężczyznami,zajmują ważniejsze stanowiska,lepiej płatne,a tym czasem mężczyźni, przejęli role kobiet zajmują się domami,role się odwrócili,a wiemy kto za tym stoi.
Pan tego świat zrobi wszystko aby to co mówi Bóg stało się nie ważne wręcz głupie i staroświeckie,byle tylko odwieść jak najwięcej ludzi od Słowa Bożego-prawdy Biblijnej
To tyle co ja mam do powiedzenia na temat kobiet które pchają się tam gdzie nie jest to ich miejsce.Bóg w Swoim Słowie wyraźnie nam mówi że to bracia są powołani do tego aby nauczać w zborach,tak też czynią dziś tylko zbory Boże,zwiedzenie rozmnożyło się na cały świat,pan tego świata-szatan, rządzi w synach opornych.
Kochani czas przyjścia Zbawiciela jest bardzo bliski ,Pan stoi już u drzwi,nie dajmy się zwieść pięknym słówkom,trwajmy przy zdrowej nauce tylko ze Słowa Bożego. Pozdrawiam wiolka
z fb

_

zły nasiał kąkolu przeciw KOBIECIE



Gdzie napisala cos niezgodnego z Biblia ?
gdzie napisala cokolwiek przeciw kobietom ?
gdzie widzisz ten kakol posiany przez zlego ?

_________________
wierze, ze PAN BOG nasz PAN JEDEN JEST, ze tym PANEM/YHVH jest JEZUS CHRYSTUS, BOG BLOGOSLAWIONY na wieki, CHRYSTUS, DUCH SWIETY objawiony w ciele ludzkim (sarx), Syn Bozy, Syn Czlowieczy. Wierze, ze OJCIEC jest w SYNU, a SYN w OJCU.


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: KOBIETA w SŁUŻBIE i religii - Paweł Apostoł
 Post Napisane: 9 września 2017, o 06:42 
Offline
aktywni
aktywni
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 sierpnia 2012, o 16:46
Posty: 1456
Chrystus nie jest podzielony
wiec w Nim nie ma róznicy miedzy kobietą i mężczyzną
inna sprawa ,ze On sam powołuje i buduje
wiec Jego porządek widać nie po doktrynach
a po namaszczeniu w służbie
i realizacji Jego dzieła
kobiety ,które wróciły od grobu i swiadczyły na zgromadzeniu apostołów ,że grób jest pusty miały to namaszczenie i zaden z apostołów nie nakazał im milczenie na zgromadzeniu
wiec każde działanie i służbę trzeba rozpatrywać w kontekście potrzeby i Bożej woli dla tego czasu i miejsca a nie wg sztywnych denominacyjnych zasad
Mężczyzna powinien odpowiadać za to co Słowo wobec niego mówi i np kochać żonę a róznie z tym bywa - sprawę zaś głoszenia i nie głoszenia jak również czy świadczą czy nauczają zostawić sumieniu nowonarodzonych niewiast - ja tak czynię w pokorze bym moimi stereotypami nie sprzeciwił się woli Bożej


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: KOBIETA w SŁUŻBIE i religii - Paweł Apostoł
 Post Napisane: 9 września 2017, o 07:50 
Offline
aktywni
aktywni
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 lutego 2013, o 10:01
Posty: 1198
Lokalizacja: In Christ Alone
ja zrozumialam, ze autorce tego artykulu chodzi ogolnie o to - zacytuje jej slowa, ktore uzasadnia Slowem Bozym;

Cytuj:
Bóg przez listy apostoła Pawła ogranicza kobietę w służbie i daje mężczyźnie duchowy autorytet.
To uniemożliwia kobiecie służbę pastorską, która polega na służbie kaznodziejskiej, czyli na nauczaniu i na posiadaniu autorytetu duchowego nad mężczyzną.

Chodzi o urzad pastora/pastorki , kaznodziejki/ nauczycielki w zborze jak sam tytul rowniez wskazuje.

Czy ona sie tutaj myli ? czy zle rozumie Slowo Boze ?

_________________
wierze, ze PAN BOG nasz PAN JEDEN JEST, ze tym PANEM/YHVH jest JEZUS CHRYSTUS, BOG BLOGOSLAWIONY na wieki, CHRYSTUS, DUCH SWIETY objawiony w ciele ludzkim (sarx), Syn Bozy, Syn Czlowieczy. Wierze, ze OJCIEC jest w SYNU, a SYN w OJCU.


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: KOBIETA w SŁUŻBIE i religii - Paweł Apostoł
 Post Napisane: 9 września 2017, o 08:07 
Offline
aktywni
aktywni
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 lutego 2013, o 10:01
Posty: 1198
Lokalizacja: In Christ Alone
Andrzej Cyrikas - Biblijny obraz kobiety - 01.03.2009


Mysle, ze to zrownowazane nauczanie, jest tez o roli Mezczyzny :)

_________________
wierze, ze PAN BOG nasz PAN JEDEN JEST, ze tym PANEM/YHVH jest JEZUS CHRYSTUS, BOG BLOGOSLAWIONY na wieki, CHRYSTUS, DUCH SWIETY objawiony w ciele ludzkim (sarx), Syn Bozy, Syn Czlowieczy. Wierze, ze OJCIEC jest w SYNU, a SYN w OJCU.


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: KOBIETA w SŁUŻBIE i religii - Paweł Apostoł
 Post Napisane: 9 września 2017, o 08:24 
Offline
aktywni
aktywni
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 sierpnia 2012, o 16:46
Posty: 1456
Nie pisałem o porzadku zborowym bo dla mnie zbór to może być już dwóch albo trzech i Jezus Chrystus a tam organizacji nie ma jeszcze - pisałem o Dobrym Sumieniu ,które jest odpowiedzią na modlitwę chrztu w imię Pana Jezusa Chrystusa i o osobistej odpowiedzialności tak kobiety jak i mężczyzny za siebie staram się nie wypowiadać na temat porządków na zgromadzeniach na których nie bywam -bo jezeli to nie jest moje zgromadzenie to nic mi do tego jak tam jest.To co jest w Słowie szanuję ale przyjmuję ,ze jest pisane w kontekscie do konkretnej sytuacji w konkretnej społeczności - wiec szukam w tym namaszczenia a nie sposobu do zrobienia ramek -zakonu


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: KOBIETA w SŁUŻBIE i religii - Paweł Apostoł
 Post Napisane: 9 września 2017, o 08:40 
Offline
aktywni
aktywni
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 5 marca 2013, o 15:31
Posty: 1940
Sluzba kobiet w Kosciele - pastor Jaroslaw Baginski KCHB - material z internetu

W Nowym Testamencie nigdzie nie spotkalem sie z okresleniem „pastor Jarek”, „pastor Andrzej”, ale to wlasnie okreslenie „pastor” jest uzywane jako argument, aby uzasadnic niedopuszczenie kobiet do duszpasterstwa i pastorowania. Oczywiscie czytajac moje slowa, rownie szczerzy jak ja bracia i siostry moga sie nie zgadzac ze mna w tej kwestii, ale spory powinny byc rozpatrywane na podstawie rzetelnej egzegezy tekstow biblijnych, dyskusji, a nie emocji, ostrej retoryki, czy szantazu.

Zajme sie najpierw przykladami sluzby przywodczyn i sluzebnic Slowa w Ludzie Bozym.

a. W Starym Testamencie wystepuje Debora - kobieta przywodca, ktora bedac prorokinia pelnila funkcje Sedziego (Sdz 4-5). Jej pozycja byla szczegolna. Jej dar przewodzenia nad Izraelem byl tak uznany i niekwestionowany, ze funkcje Sedziego pelnila przez kilka pokolen, choc zazwyczaj Sedzia zostawalo sie tylko na jedno pokolenie. Debora funkcjonowala w srodowisku wybitnie patriarchalnym. Czyli mozna wnioskowac, ze przewodzenie kobiet nie jest zabronione, choc stanowilo pewien wyjatek?

Kobiety nauczajace w Nowym Testamencie.

b. Kobiety w Ewangeliach. Po Zmartwychwstaniu Jezus ukazal sie najpierw kobietom i nakazal im, aby poszly do Jego uczniow oglosic kerygmat o Zmartwychwstaniu (por. J 20, 17). Maria Magdalena glosila z innymi prawde o Zmartwychwstaniu w zgromadzeniu czyli w eklezji. W domu babki Marka, w sali na gorze zgromadzonych bylo na pewno 11 apostolow, ale Dzieje Apostolskie potwierdzaja, ze rowniez w tej sali spotykali sie inni uczniowie. Wiemy, jak to sie skonczylo. Apostolowie nie uwierzyli kobietom, gdyz „wydawalo sie to im babskim gadaniem” (por. Lk 24, 11). Wyszla z uczniow niewiara i uprzedzenie do nauczania przez kobiety, choc to sam Jezus nakazal kobietom oglosic zgromadzonym wierzacym najwazniejsza prawde chrzescijanstwa.

c. Kobiety przywodczynie w Listach. Szczegolne miejsce zajmuje tutaj List do Rzymian, 16 rozdzial.

- Diakonisa Feba. Diakon nie tylko uslugiwal przy stolach, choc to bylo glowne jego zajecie ale rowniez nauczal, glosil slowo i prowadzil zgromadzenie, jak przyklad nam daja pierwsi diakoni: Szczepan oraz Filip (Dz 6; 7, 4-40). Dlaczegoz diakonisa Feba mialaby tego nie czynic bedac diakonem?

- Apostol Junia badz Julia (niektore najstarsze manuskrypty podaja w tym miejscu imie Julia). Wystepujace w jezyku greckim Junian jest accusativusem od slowa Junia, imienia zenskiego. Tekst ten potwierdza, ze Apostol Junia byla wybitnym Apostolem, wrecz znakomitym wyrozniajacym sie wsrod Apostolow (Rz 16, 7).

Najstarsi Ojcowie Kosciola potwierdzali w swoich komentarzach i homiliach, odczytujac z kart Pisma Swietego, ze tym wybitnym Apostolem obok Andronika byla kobieta Junia. Powolam sie tylko na niektorych:

- Jan Chryzostom (344-407) - Jan Chryzostom w swojej homilii (In Epistolam ad Romanos 31) potwierdzal:

„Andronik i Julia... ktorzy sa znakomitymi wsrod Apostolow” Rz 16,7. Byc Apostolem jest rzecza wspaniala. Ale byc Apostolem znakomitym wsrod apostolow – mysle jest wspanialym hymnem! Oni byli znakomici w swojej pracy apostolskiej i cnotach oraz dzialaniu. Jakze wielka madrosc musiala miec TA KOBIETA, ze byla godna otrzymac miano znakomitego Apostola.” In Epistolam ad Romanos, Homilia 31, 2 (J.P. Migne Patrologiae cursus comlpetus, series Graeca +PG, 60, 669f),

- Orygenes (185-253) (Commentaria in Epistolam ad Romanos 10,26 (PG 14,1281B); 1039 PG 14 1289A. Potwierdza imie zenskie Junia oraz istnienie manuskryptow, w ktorych istnieje w miejsce Junia, imie Julia,

- Hieronim (340-419) Liber Interpretationis Hebraicorum Nominum 72, 15.


Jeszcze w sredniowieczu w czasie, gdzie Kosciol rzymski wiodl prym, w chrzescijanstwie byli uczciwi egzegeci, ktorzy potwierdzali, zenskie imie apostola Junii. Miedzy innymi: Hatto Vercelli w In Epistolam ad Romanos 16,7 PL134,282A, Teofil w Expositio in Epistolam ad Romanos 114 PG124,552D, Piotr Abelard w Expositio in Epistolam ad Romanos 5 PL178,973C i wielu innych. Wyraznie w swoich pismach i kazaniach potwierdzali, ze Apostol Junia byla kobieta, choc to nie pasowalo do owczesnej mentalnosci i burzylo wyobrazenie na temat roli kobiety w sluzbie. Zrozumiale jest to, ze wystepujace w Liscie do Rzymian imie zenskie Apostola musialo niepokoic i niepokoi wielu, ktorym sluzba przywodcza kobiet nie pasowala do ich swiatopogladu, gdzie role przywodcza w kosciele moze pelnic tylko mezczyzna. Wazne podkreslenia jest to, ze w starozytnosci nie wystepuje meski odpowiednik imienia Junia, pojawia sie on dopiero w sredniowieczu, kiedy „kaplanstwo” kobiet uwazane bylo za herezje, kiedy Apostol byl juz synonimem biskupa. We wszystkich manuskryptach Nowego Testamentu od wczesnej starozytnosci do XIII wieku wystepuje w tym miejscu imie zenskie Junia albo Julia. Dopiero w XIII wieku pojawiaja sie proby ingerencji w tekst biblijny, i w manuskryptach pojawia sie odpowiednik meski imienia Junia badz manipulacje przy slowie Apostol. Jednym z pierwszych, ktory podwazyl zenskosc imienia Junia, byl Aegius z Rzymu (1245-1315), aby uzasadnic rzymska zasade kaplanstwa i biskupstwa tylko mezczyzn, wysnul on, ze nie mozna jednoznacznie stwierdzic czy Junia to imie zenskie czy meskie. Do dzis jego argumentacje powtarza sie przy okazji dyskusji na ten temat. W tym duchu byly rowniez przekrecane tlumaczenia tekstu greckiego na jezyki narodowe. Ciekawostka jest, ze w kosciolach prawoslawnych od starozytnosci w kanonie swietych istnieje Junia, kobieta apostol (Sic) i jej oraz Andronikowi przypisuje sie zalozenie i prowadzenie zboru w Rzymie.

- Pryscylla i Akwila byli nauczycielami wiary i doktryny (por Rz 16, 3). Wedlug Dziejow Apostolskich wzieli oni do swojego domu, aby nauczac doktryny wiary mlodego Apollosa, ktory byl wspanialym kaznodzieja. Wiemy, ze pierwsze zgromadzenia odbywaly sie po domach (a eklezja dotyczyla spotkan domowych). Biblia stwierdza, ze oboje (kobieta i mezczyzna) nauczali Apollosa doktryny wiary (por. Dz 18, 26).

Zajecie sie wszystkimi argumentami za i przeciw zajeloby bardzo duzo czasu, staloby sie dla nas meczace i wyczerpujace. Niektore z nich wywodza sie z wielkich tradycji koscielnych, niektore z niskich tradycji, sa katolickie, prawoslawne, i protestanckie.

Dlatego w tym wystapieniu mam zamiar zajac sie najczestszymi zastrzezeniami co do sluzby kobiet w Kosciele.

1. Kobieta nie moze byc pastorem, sluga Slowa, bo tylko mezczyzni moga byc kaplanami, pastorami, bo tylko mezczyzni moga skladac ofiare.

Glownym problemem tego argumentu jest to, ze w Nowym Testamencie jest zupelnie jasne, ze apostolowie, prorocy, ewangelisci, pasterze, diakoni NIE byli kaplanami. Nie ma koniecznosci odrebnego urzedu kaplanow w Nowym Testamencie, poniewaz ofiara Chrystusa przedawnila caly starotestamentowy kaplanski system swiatyn i ofiar. Jedynym kaplanstwem jakie naucza Nowy Testament jest kaplanstwo wszystkich wierzacych oraz najwyzsze kaplanstwo Chrystusa (zob. Hbr). Nie ma nowego kaplanstwa przeniesionego ze Starego Testamentu i zainaugurowanego w erze Nowego Testamentu. Rzeczywiscie caly uduchowiony jezyk ofiar i swiatyni jest obrazem ofiar skladanych z nas samych oraz uwielbienia Boga oddawanego przez cale Cialo Chrystusa, cala wspolnote, w ktorej Chrystus i Duch Swiety zamieszkuja. Problem rozpoczal sie, kiedy chrzescijanstwo pod rzadami cesarza Konstantyna stalo sie oficjalna religia i przejelo sposob myslenia oraz hermeneutyke Starego Testamentu. Stad w Kosciele starozytnym i wczesnosredniowiecznym widzimy juz odtworzony caly system chrzescijanskich swiatyn, ofiar i kaplanow.

2. Kobiety nie moga byc pastorami, bo wtedy musialyby miec zwierzchnictwo nad ludzmi, w tym rowniez nad swoimi mezami – a tego nie powinny robic, bo jest to naruszenie kodeksu domowego Nowego Testamentu.

Ten argument jest skomplikowany. Sedno sprawy polega na pomieszaniu tego, co mowi Nowy Testament na temat porzadku w biologicznej rodzinie i domu, a porzadku w rodzinie wiary, w Kosciele, tam gdzie mowa jest o wierzacych. Teksty Kol 3-4, Ef 5-6 i inne mowia o strukturze biologicznej rodziny. Od dawna utrzymuje sie patriarchalny model rodziny, widac go bylo rowniez w swiecie, w ktorym powstawal Nowy Testament. Pawel i inni pionierzy wiary ciezko pracowali nad tym, aby zmienic istniejace systemy i struktury w kierunku bardziej chrzescijanskiej wizji swiata. Pawel przyjmowal ludzi takimi jakimi sa i tam gdzie sa, potem poprzez stopniowa perswazje i przekonywanie naklanial do zmiany. Widac to w pracy nad Filemonem, Kolosanami, Efezjanami. Przez swoje przywodztwo chcial przesunac wierzacego w kierunku bardziej chrzescijanskiej wizji swiata. Widzimy probe zmiany postawy mezczyzny z bardzo rygorystycznej pozycji glowy w gospodarstwie domowym, jego wladzy i sposobu traktowania kobiety, dzieci i niewolnikow jako mienia ruchomego, do – w pewnym sensie – ograniczenia jego wladzy, do bardziej swiadomego chrzescijanskiego modelu, do zrozumienia i przyjecia, ze kobiety, dzieci, niewolnicy sa w rzeczywistosci osobami stworzonymi na obraz i podobienstwo Boga, a nie ruchomym mieniem, ze sa rowni, ze nie ma juz mezczyzny ani kobiety, nie ma niewolnika, nie ma wolnego, nie ma Zyda i poganina, wszyscy JESTESMY JEDNO W CHRYSTUSIE JUZ DZISIAJ (zob. Ga 3, 28). Widac to dazenie u Pawla w przypadku Listu do Filemona. Zacheca on Filemona do emancypowania Onezyma na podstawie faktu, ze „nie jest juz niewolnikiem, lecz bratem w Chrystusie” (zob. Flm 16). Pawel stara sie umiescic zaczyn Ewangelii w stosunki i struktury spoleczne istniejace wczesniej, aby je stopniowo zmienic. Podobnie jezeli chodzi o role kobiety i mezczyzny. W Ef 5, 21 Pawel wzywa wszystkich chrzescijan do wzajemnego okazywania sobie uleglosci, rowniez zon do mezow i odwrotnie, a nastepnie do wezwania „mezowie milujcie zony, bo i Chrystus umilowal Kosciol, dajac siebie...” mozna tutaj zobaczyc, co to jest uleglosc ofiarna i uslugiwanie sobie nawzajem. Uleglosc nie jest juz okreslona tylko przez plec, jednostronnie zony w kierunku do meza ale rowniez w kierunku odwrotnym meza do zony. Pawel daje wyklad moralny, dazac do zmiany. Patrzac na przyklady przywodczyn w Biblii i w historii kosciola, mozna smialo stwierdzic, ze to co okresla strukture przywodztwa w kosciele nie ma plci, a raczej dary i laski Ducha Swietego. Rodzina wiary nie jest identyczna z rodzina biologiczna a plec nie jest wyznacznikiem rol w niej. Plec oczywiscie ma wplyw na kilka rol w rodzinie chrzescijanskiej ale to jest bez znaczenia, jesli chodzi o dyskusje na temat struktury przywodztwa Kosciola. Dlatego nie powinnismy sie dziwic, ze nawet w Listach Pawlowych wystepuja kobiety-nauczycielki, ewangelistki, prorokinie, diakonise i kobieta Apostol. Nie mozna podejmowac proby manipulacji przy tlumaczeniach tekstow biblijnych, jak to sie dzialo w przeszlosci. Pawel nie jest tym, ktory byl zainteresowany chrzczeniem istniejacego upadlego porzadku i nazywaniem go dobrym ale stopniowa przemiana. Mozna zobaczyc rowniez to dazenie, kiedy Pawel naucza o chrzcie. Nie jest to juz znak zwiazany tylko z plcia, w przeciwienstwie do Starego Przymierza, gdzie obrzezanie dotyczylo tylko mezczyzn. Pawel dodaje, ze w Chrystusie nie ma „mezczyzny i kobiety”, tak jak nie ma Zyda i Greka, niewolnika czy wolnego. Konsekwencje tego sa ogromne. Zmiana znaku przymierza sygnalizuje zmiane charakteru przymierza, jesli chodzi o mezczyzn i kobiety i ich pozycje w kosciele.

3. Kobieta nie moze byc pastorem, poniewaz niektore fragmenty Biblii zabraniaja tego.

Tutaj dla niektorych jest klucz sprawy. Uwaza sie, ze 1 Kor 14, 33b-36 oraz 1 Tym 2, 8-15 zakazuja kobietom pastorowania i nauczania w Kosciele. Nie bede sie skupial na pewnej niekonsekwencji moich braci, ktorzy mowia tak dla sluzby kobiet w prowadzeniu studium biblijnego, szkolki niedzielnej ale nie dla sluzby w Kosciele, na nabozenstwach (chce podkreslic jeszcze raz, ze eklezja odnosilo sie w Listach Pawlowych do pojecia zgromadzenia w domu, gdzie chrzescijanie sie spotykali, do wspolnoty a nie budynku). Kobiety moga nauczac na polu misyjnym, ale nie u nas w zborze. Logika tutaj jest calkowicie niezrozumiala nawet z punktu widzenia Biblii. W 1 Kor 14, 33b-36 Pawel koncentruje sie na korygowaniu bledow i rozwiazywaniu problemow, ktore sie pojawily w kosciolach domowych. Jednym z takich problemow jest powodowany przez niektore kobiety, najwyrazniej przez kilka zon, ktore przerywaly spotkania stosujac praktyke zadawania pytan. Pawel w 1 Kor 11, 5 powiedzial wyraznie, ze kobiety moga sie modlic i prorokowac podczas spotkania, jesli nosza nakrycie glowy, aby ukryc swoja „chwale”- wlosy, poniewaz tylko chwala Boza powinna byc widoczna w uwielbieniu.

Chrzescijanie w Koryncie glownie wywodzili sie z kultury poganskiej i przyniesli ze soba do istniejacego Kosciola swoje przyzwyczajenia dotyczace proroctw. W Delphi istniala prorokini, do ktorej ludzie podchodzili i zadawali pytania, np. kogo ma poslubic, co kupic, z kim zrobic interes itp. oraz czekali na odpowiedz. Stad w naturalny sposob niektorzy chrzescijanie pochodzenia poganskiego mysleli, ze jezeli sa prorokinie lub prorocy to moga sie zwrocic do nich z pytaniem, rowniez do swojego meza, ktory prorokowal podczas wspolnych zgromadzen, co mieli w zwyczaju czynic w swoich swiatyniach poganskich. Stad Pawel koryguje kobiety mowiac, ze gdy chce o cos spytac meza, to ma to robic w domu a nie podczas nabozenstwa. Tam nie ma czasu i miejsca na zadawanie pytan. To polecenie wydaje Pawel nie dlatego, ze sa kobietami ale dlatego, ze w tym przypadku staly sie przyczyna problemu i zamieszania. Trzeba zaznaczyc: ze tekst nie przeciwstawia kobiet mezczyznom w prorokowaniu. Wezwanie, aby milczaly i byly w uleglosci jak nawet Prawo mowi wskazuje na dorazne rozwiazanie problemu. Takiego nakazu milczenia dotyczacego samych kobiet nie ma w Prawie. Tego nie ma w Piecioksiegu. Co Pawel rozumie przez ten nakaz? Milczenie w obecnosci Boga i sluchanie Jego Slow przekazywanych przez prorokow i prorokinie! Mamy nakaz Panski dotyczacy wszystkich, aby sluchac, kiedy Pan mowi. "Pan jest w swojej swietej swiatyni, niech cala ziemia trzyma cisze (i slucha) (zob. Ps 73, 9)”. Zatem w 1 Kor 14 Pawel nie tyle naucza na temat stosownosci sluzby kobiet, ile wyraza troske o porzadek i jednosc zgromadzenia.

1 Tym 2,8-15 jest postrzegany jako ostateczny dowod, ze kobiety nie powinny byc pastorami. Pawel daje instrukcje Tymoteuszowi, mianowanemu liderowi, biskupowi, jak radzic sobie powinien z problemami w mlodym Kosciele efeskim. Najwyrazniej Tymoteusz ma do czynienia ze szczegolnymi kobietami, wysokiego statusu spolecznego, ktore maja wymyslne ubrania i fryzury. Kobiety te spodziewaja sie, ze od razu przez fakt wysokiego statusu spolecznego beda nauczycielkami i beda mialy wplyw na prowadzenie Kosciola. Pawel znowu chce skorygowac bledy w Kosciele. Po pierwsze koryguje modlacych sie mezczyzn, aby nie byli klotliwi, a nastepnie koryguje kobiety o wysokim statucie spolecznym. Pawel jest korektorem mezczyzn i kobiet bedacych w bledzie. W odniesieniu do tego, trzeba cos wiecej powiedziec na temat kobiet o wysokim statucie spolecznym w miastach takich jak Efez. Wiemy o takich kobietach, ze graly glowna role w grecko-rzymskich swiatyniach religijnych. Byly kaplankami, prorokiniami, nauczycielkami, uzdrowicielkami, posiadaczami wiecznego plomienia, itp. Nie jest to dziwne, ze oczekiwaly, ze zaraz po nawroceniu beda mialy wplyw rowniez na Kosciol. (Przypomne tutaj przypadek wplywowych kobiet w Antiochii Pizydyjskiej (Dz 13, 50), ktore podburzyly Zydow w synagodze i miescie, tak ze Pawel musial uchodzic przed rozwscieczonym tlumem i wladza rzymska). Problem byl w tym, ze te zamozne niewiasty powinny najpierw dac sie pouczyc, nauczyc, powinny dac sie poinstruowac, zanim beda nauczac innych. To dobra zasada dla nas wszystkich do nasladowania, mezczyzn i kobiet. Slowo „cichosc” jest uzyte tutaj w znaczeniu poddania sie autorytetowi nauczania Pawla. Drugie slowo czasownik „nie pozwalam” - nie jest to czasownik w formie gramatycznej zakladajacej nieskonczone przedluzenie tego zakazu. Tlumaczy sie go raczej jako „teraz obecnie nie pozwalam”. Dlaczego? Poniewaz kobiety w Efezie powinny dac sie najpierw pouczyc, zanim zaczna uczyc innych. To jest zakaz naduzywania uprawnien. Nie wyklucza to mozliwosci pozniejszego zezwolenia wlasciwego stosowania przywileju chrzescijanskiego nauczania. Dlatego slyszymy w innych listach Pawla o bardziej dojrzalych chrzescijanskich kobietach wykladajacych doktryne (np. Pryscylla, Apostol Julia). Czasownik authenteo - dotyczy wykonywania wladzy publicznej, uzurpowania sobie takiej wladzy i w takim znaczeniu tutaj wystepuje.

Wreszcie, co z argumentem ze stworzenia Ewy? Tylko Adam byl poinstruowany o zakazie jedzenie z drzewa poznania. Jego zadaniem bylo instruowanie, pouczenie Ewy. Ewa nie zostala wlasciwie poinstruowana, pouczona. Osobe, ktora nie jest wlasciwie poinstruowana mozna latwo oszukac, wskutek czego moze ona podjac dzialanie, ktore moze byc katastrofalne w skutkach. Tak bylo z Ewa. Ona jest doskonalym przykladem, ktory mozna dac kobietom wysokiego statusu spolecznego, ktore staly sie przyczyna problemu i zamieszania oraz zmartwienia Apostola Pawla i Tymoteusza. Musza byc dobrze poinstruowane zanim wezma sie za dzialanie i nauczanie. Pragne przypomniec, ze Adam, ktory byl z Ewa mogl ja zatrzymac a nie zrobil tego. Dlatego to Adam jest oskarzony o upadek Rz 5, 12-21 a nie kobieta. Przeklenstwo: „twoje pragnienia beda szly do meza a on bedzie nad toba panowal”(Rdz/1 Moj 3, 16). Tak kochanie i troska przeradzaja sie w pragnienie zdominowania! Jest to efekt grzechu przeciwko relacji, gwaltu zadanego na relacji, a nie wlasciwosc plci lub wlasciwosc relacji.

Problemem w kosciele nie sa silne i obdarowane kobiety, ale grzech. Musimy wiedziec, ze gdyby nie kobiety, wiele kosciolow zostaloby zamknietych dawno temu. Taki przyklad daja nam kobiety w Moskwie za czasow stalinowskich. Nie pozwolily wejsc zolnierzom Stalina do budynku zborowego kosciola baptystycznego i go zamknac. Kiedy wymordowano pastorow, to one przejely ciezar nauczania i prowadzenia zboru, dzieki czemu zbor przetrwal w samej Moskwie. Dziekuje Bogu za utalentowane i silne kobiety oraz silnych i utalentowanych mezczyzn. Problemem w kosciele nie sa silne kobiety ale raczej ludzie, ktorzy czuja sie zagrozeni przez silne kobiety oraz wychowanie i swiatopoglad.

_________________
viewtopic.php?f=2&t=1&p=3005#p3005
wyjasnie ze robie często wklejki różnych art,i tak odpowiadam na pytania - to mi oszczędza pisanie
przy moich niesprawnych rękach.i pomaga w byciu na forum
.


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: KOBIETA w SŁUŻBIE i religii - Paweł Apostoł
 Post Napisane: 9 września 2017, o 09:08 
Offline
aktywni
aktywni
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 lutego 2013, o 10:01
Posty: 1198
Lokalizacja: In Christ Alone
no ciekawy artykul i taki za tym, ze kobiety moga byc "pastorami", ale przedostatni akapit wszystkiemu co zostalo wczesniej napisane jakby przeczy na rzecz tego co pisala autorka zacytowanego artykulu w pierwszym poscie;

Cytuj:
Wreszcie, co z argumentem ze stworzenia Ewy? Tylko Adam byl poinstruowany o zakazie jedzenie z drzewa poznania. Jego zadaniem bylo instruowanie, pouczenie Ewy. Ewa nie zostala wlasciwie poinstruowana, pouczona. Osobe, ktora nie jest wlasciwie poinstruowana mozna latwo oszukac, wskutek czego moze ona podjac dzialanie, ktore moze byc katastrofalne w skutkach. Tak bylo z Ewa. Ona jest doskonalym przykladem, ktory mozna dac kobietom wysokiego statusu spolecznego, ktore staly sie przyczyna problemu i zamieszania oraz zmartwienia Apostola Pawla i Tymoteusza. Musza byc dobrze poinstruowane zanim wezma sie za dzialanie i nauczanie. Pragne przypomniec, ze Adam, ktory byl z Ewa mogl ja zatrzymac a nie zrobil tego. Dlatego to Adam jest oskarzony o upadek Rz 5, 12-21 a nie kobieta. Przeklenstwo: „twoje pragnienia beda szly do meza a on bedzie nad toba panowal”(Rdz/1 Moj 3, 16). Tak kochanie i troska przeradzaja sie w pragnienie zdominowania! Jest to efekt grzechu przeciwko relacji, gwaltu zadanego na relacji, a nie wlasciwosc plci lub wlasciwosc relacji.

_________________
wierze, ze PAN BOG nasz PAN JEDEN JEST, ze tym PANEM/YHVH jest JEZUS CHRYSTUS, BOG BLOGOSLAWIONY na wieki, CHRYSTUS, DUCH SWIETY objawiony w ciele ludzkim (sarx), Syn Bozy, Syn Czlowieczy. Wierze, ze OJCIEC jest w SYNU, a SYN w OJCU.


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: KOBIETA w SŁUŻBIE i religii - Paweł Apostoł
 Post Napisane: 9 września 2017, o 11:23 
Offline
aktywni
aktywni
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 lutego 2013, o 10:01
Posty: 1198
Lokalizacja: In Christ Alone
http://przemek-sliwka.blog.onet.pl/2015 ... -kosciele/
ROLA KOBIETY W KOŚCIELE

_________________
wierze, ze PAN BOG nasz PAN JEDEN JEST, ze tym PANEM/YHVH jest JEZUS CHRYSTUS, BOG BLOGOSLAWIONY na wieki, CHRYSTUS, DUCH SWIETY objawiony w ciele ludzkim (sarx), Syn Bozy, Syn Czlowieczy. Wierze, ze OJCIEC jest w SYNU, a SYN w OJCU.


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: KOBIETA w SŁUŻBIE i religii - Paweł Apostoł
 Post Napisane: 9 września 2017, o 11:30 
Offline
aktywni
aktywni
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 sierpnia 2012, o 16:46
Posty: 1456
Bardzo cenię usługę brata Przemka ŚLIWKI i bardzo często się z nim zgadzam -ale czasem nie jestesmy w 100% zgodni
zawsze jednak polecam jego przemyślenia pod rozwagę -to prosty "nie zepsuty" teologią człowiek piszący to co w prosty rzetelny sposób odczytuje ze Słowa


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: KOBIETA w SŁUŻBIE i religii - Paweł Apostoł
 Post Napisane: 9 września 2017, o 11:57 
Offline
aktywni
aktywni
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 lutego 2013, o 10:01
Posty: 1198
Lokalizacja: In Christ Alone
Chwala Panu Bogu Jezusowi Chrystusowi !
Bardzo budujacy art. bez wewnetrznych sprzecznosci. Napisany jasno i raczej wyczerpujacy temat tego watku. Zgodny z artykulem autorki, ktora zostala zacytowana w pierszym poscie.
Rowniez polecam.

_________________
wierze, ze PAN BOG nasz PAN JEDEN JEST, ze tym PANEM/YHVH jest JEZUS CHRYSTUS, BOG BLOGOSLAWIONY na wieki, CHRYSTUS, DUCH SWIETY objawiony w ciele ludzkim (sarx), Syn Bozy, Syn Czlowieczy. Wierze, ze OJCIEC jest w SYNU, a SYN w OJCU.


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: KOBIETA w SŁUŻBIE i religii - Paweł Apostoł
 Post Napisane: 11 września 2017, o 05:14 
Offline
aktywni
aktywni
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 lutego 2013, o 10:01
Posty: 1198
Lokalizacja: In Christ Alone
Andrzej Cyrikas - Rola kobiety w kościele - 13.06.2010


mysle, ze to nauczanie spodoba sie jeszcze bardziej niz to Przemka Sliwki ... :)


przypomina mi sie pewna sytuacja;
kiedys pochwalilam sie zacnemu nauczycielowi Slowa Bozego, ktory prostuje wszystkie "herezje" na swoim forum, ze udalo mi sie zwrocic mezowi uwage madrze i lagodnie i ze maz byl zadowolony z tego powodu i ja tez, a on mi na to, ze ja powinnam lepiej milczec. Bylam wtedy pelna radosci i z radosci opowiedzialam mu to, myslalam, ze tez sie ucieszy razem ze mna, a on mnie wtedy zgasil ta swoja gorliwoscia.

_________________
wierze, ze PAN BOG nasz PAN JEDEN JEST, ze tym PANEM/YHVH jest JEZUS CHRYSTUS, BOG BLOGOSLAWIONY na wieki, CHRYSTUS, DUCH SWIETY objawiony w ciele ludzkim (sarx), Syn Bozy, Syn Czlowieczy. Wierze, ze OJCIEC jest w SYNU, a SYN w OJCU.


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: KOBIETA w SŁUŻBIE i religii - Paweł Apostoł
 Post Napisane: 11 września 2017, o 13:19 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 3 lipca 2012, o 17:54
Posty: 13123
widac ów 'zacny'nauczyciel zapomniał co do niego powiedziano
Ducha nie gascie
a on zgasił.

Napisałam ze to do niego napisane bo przeciez nie do kobiety :wink:

_________________
Isaj40/9
Wstąpże na wysoką górę, zwiastunko dobrej nowiny Syjonie!
Podnieś mocno twój głos, zwiastunko dobrej nowiny Jeruzalem!
Podnieś głos, nie bój się!
Powiedz miastom judy: Oto wasz Bóg!


.


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
 Post Napisane: 11 września 2017, o 13:19 
 


Góra 
  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
 
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 190 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13  Następna strona

Strona główna forum » BIBLIA dla KAŻDEGO- TWARDY POKARM » BIBLIA a DOGMATY


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości

 
 

 
Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
To forum działa w systemie phorum.pl
Masz pomysł na forum? Załóż forum za darmo!
Forum narusza regulamin? Powiadom nas o tym!
Tłumaczenie phpBB3.PL