Sefer Jecira
Sefer Jecira, czyli Księga Stworzenia, powstała prawdopodobnie w Aleksandrii, w środowisku ortodoksyjnych Żydów związanych z kulturą hellenistyczną. Została napisana w języku hebrajskim. Jest ona zwięzłym opisem stworzenia, obrazem, w którym Bóg Księgi Rodzaju kreuje świat o strukturze greckiego kosmosu.
Późniejsze pokolenia traktat ten odczytały jako przekaz ezoteryczny.
Kabała — tak żydowska, jak i chrześcijańska — uznała w nim swój tekst pierwszy. Można, istotnie, spojrzeć na filozofię kabały, jako na kontynuację i stopniowe rozwijanie idei, które w Księdze Stworzenia istniały dopiero w stanie zalążkowym.
Publikacja jest obszernym fragmentem Księgi. Całość przekładu wraz z tekstem hebrajskim i opracowaniem naukowym ukaże się wkrótce w Wydawnictwie Czakra i Tikkun.
1.1. Trzydziestoma dwiema cudownymi ścieżkami mądrości Jah, Jahwe Zastępów, Bóg Izraela, Bóg Żywy i Król świata, El Szaddaj Miłościwy i Miłosierny, Wysoki i Wzniosły, mieszkający na wysokości i święty — Imię Jego wyrył i stworzył swój świat przez trzy: przez liczbę, słowo i pismo.
1.2. Dziesięć sefir nicości oraz dwadzieścia dwa podstawowe znaki: trzy matryce, siedem podwójnych i dwanaście prostych3.
1.3. Dziesięć sefir nicości. Liczba dziesięciu palców, pięć naprzeciw pięciu, i Przymierze Pojednania, miejsce w środku jak słowo języka i słowo nagości4.
1.4. Dziesięć sefir nicości.
Dziesięć, a nie dziewięć, dziesięć, a nie jedenaście.
Pojmij w mądrości i bądź mądry w pojmowaniu.
Zgłębiaj je, badaj, ustal rzecz dokładnie i przywróć Stwórcy należne Mu miejsce.
1.5. Dziesięć sefir nicości.
Ich miarą jest dziesięć, ponieważ nie ma im kresu.
Głębia początku i głębia końca, głębia dobra i głębia zła, głębia góry i głębia dołu, głębia wschodu i głębia zachodu, głębia północy i głębia południa.
Pan Jeden, Bóg, Król Niezawodny, panujący w nich wszystkich z siedziby świętości swojej na wieki wieków.
1.6. Dziesięć sefir nicości.
Ich ogląd jest jak postrzeżenie błyskawicy, a ich granicą — bezkresność.
W nich Jego słowo biegnie i powraca
. Podług Jego mowy gnają jak huragan i oddają pokłony przed Jego tronem.
1.7. Dziesięć sefir nicości.
Wetknij ich koniec w ich początek — tak płomień jest związany z żarzącym się węglem, bowiem Pan jest Jeden i nie ma drugiego.
A wobec jednego, cóż ty liczysz?
1.8. Dziesięć sefir nicości.
Okiełznaj usta swoje w mowie i serce swoje w gorączce, a jeśli twoje serce biegnie, przywróć je na miejsce, bo przecież powiedziano: biegnie i powraca.
I dlatego właśnie zawarte zostało przymierze5.
1.9. Dziesięć sefir nicości.
Pierwsza: Duch Boga Żywego, błogosławione i błogosławiące Imię Jego, Boga Wiekuistego. Głos, tchnienie i mowa/słowo — oto Duch Święty.
1.10. Druga: tchnienie z Ducha.
Wyrył i wyciosał nim dwadzieścia dwa podstawowe znaki: trzy matryce, siedem podwójnych i dwanaście prostych, a Duch w nich jeden.
Trzecia: woda z tchnienia.
Wyrył i wyciosał w niej pustkę i próżnię oraz muł i błoto. Wyrył je w rodzaj bruzdy, wyciosał je w formie ściany i pokrył rodzajem tynku.
Czwarta: ogień z wody. Wyrył i wyciosał w nim tron chwały, serafim i ofanim, istoty święte i anioły służebne. W tych trzech sefirach założył siedzibę swoją, bo powiedziano przecież: uczynił posłańcami swymi wichry, sługami swymi ogień pałający6.
.
1.11. Piąta:
trzy znaki z prostych.
Zapieczętował ducha trzema i wprowadził do swego wielkiego imienia יהו
.
1.12. Oto dziesięć sefir nicości:
Jeden Duch Boga Żywego, tchnienie/niszmat z Ducha, woda z tchnienia i ogień z wody oraz wzniosłość góry i dołu, wschodu i zachodu, północy i południa.
.
5.3. Uczynił je na podobieństwo państwa i ustawił je na podobieństwo szyku bojowego. Tak, że jedno odpowiada drugiemu, uczynił Bóg.
Trzy matryce,(MATKI) które są trzema elementami, z których wyszedł
ogień/szin/ש אֵשׁ
wiatr/ אalef- i
woda- מ mem.
Trzy matryce, siedem podwójnych i dwanaście prostych.
Trzy matryce w istocie: ogień, woda, tchnienie:
głowa została stworzona z ognia
łono zostało stworzone z wody,
a ciało zostało stworzone z tchnienia i równoważy między nimi.
5.4. Oto dwadzieścia dwa znaki, którymi ustanowił fundament Swięty Błogosławiony, Jah, Jahwe Zastępów, Bóg Żywy, Bóg Izraela, Wysoki i Wzniosły, mieszkający w wieczność, święte imię Jego na wysokości, i On Święty.
http://www.gnosis.art.pl/...efer_jecira.htm