Zarejestruj    Zaloguj    Dział    FAQ

Strona główna forum » OFF TOPIC » Wierzyc nie wierzyc » Inne religie -wyznania » Watykan --- katolicyzm » PROTESTANTYZM




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 92 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: Biblia a KRK
 Post Napisane: 9 marca 2013, o 15:56 
Offline
aktywni
aktywni
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 5 marca 2013, o 15:31
Posty: 1959
Fragment pochodzi z ksiazki: Jonatana Dunkel "Apokalipsa: Ostatnie wydarzenia na ziemi w proroctwach Pisma Swietego

Wydawnictwo "Znaki Czasu" www.znakiczasu.pl
ul. Foksal 8 00-366 Warszawa +48 22 331 98 00 ; + 48 608 017 625

CELIBAT: KOGO OBOWIAZUJE?

Apostolowie mieli zony. Piotr byl zonaty, gdyz wiemy, ze Pan Jezus uzdrowil jego tesciowa (Mt.8:14-15). O zonie Piotra (Kefasa) wspomnial apostol Pawel, piszac: "Czy nie wolno nam zabierac z soba zony chrzescijanki, jak czynia pozostali apostolowie i bracia Panscy, i Kefas?" (1Kor.9:5). Obowiazkowy celibat byl obcy praktyce kosciola apostolskiego. Przykladne malzenstwo i dobrze wychowane dzieci byly w piewrszych wiekach chrzescijanstwa warunkiem, aby pelnic funkcje duchownego czy biskupa! Apostol Pawel napisal:

"Kto o biskupstwo sie ubiega, pieknej pracy pragnie. Biskup zas ma byc nienaganny, maz jednej zony... ktory by wlasnym domem dobrze zarzadzal, dzieci trzymal w posluszenstwie i wszelkiej uczciwosci." (1Tym.3:1.4).

Przez wiele wiekow duchowni, biskupi i papieze mieli zony i slubne dzieci. Niektore z tych slubnych dzieci same siegaly pozniej po tiare biskupia, a nawet papieska! Papiez Sylwiusz (536-7) byl synem papieza Hormizdasa (514-23), zas papiez Jan XI (931-5) synem papieza Sergiusza III (904-11).(1)

Celibat wprowadzil w 1074 roku Grzegorz VII, w tysiac lat po smierci apostolow. Wczesniej praktykowano go jedynie jako duchowa dyscypline w zakonach. Od 1139 roku (sobor lateranski II) zabroniono kaplanom zenic sie, zas od 1536 roku zonatym mezczyznom wstepowac w szeregi kaplanow. W Polsce jeszcze w XV wieku duchowni i biskupi zenili sie, majac legalne potomstwo.

Kosciol usprawiedliwia celibat twierdzac, ze podnosi on wymagania duchowe wobec duchownych. Faktycznie chodzilo o dobra materialne. Celem celibatu bylo polozyc kres uszczuplaniu dobr kosciola przez przekazywanie majatku potomstwu po smierci duchownych, biskupow i papiezy. Jeden ze wspolczesnych pisarzy chrzescijanskich tak wyjasnia te kwestie:

"W Biblii nie znajdziesz nauki o przymusowym celibacie, ani nie byl on praktykowany przez apostolow. Nauka ta rozwinela sie wraz z systemem papieskim stajac sie stopniowo jego integralna czescia. Nie chodzilo przy tym o kwestie moralne, gdyz celibat okazal sie zarzewiem zla. Faktycznie, nakaz celibatu nie mial na celu zakazu seksu, lecz zakaz malzenstwa. Papiez Aleksander II (1061-73) na przyklad, nie zganil ksiedza, ktory popelnil cudzolostwo z druga zona swego ojca, poniewaz nie popelnil on grzechu malzenstwa. Ten grzech byl zas uwazany za wielkie zlo i musial byc wyeliminowany z zycia kaplanow, aby mogli byc calkowicie poswieceni Kosciolowi.

Przez wszystkie wieki nie tylko ksieza i pralaci, ale nawet papieze mieli kochanki i korzystali z uslug prostytutek. Wielu praktykowalo homoseksualizm. Nie ma jednak przypadku, aby ktorys zostal ekskomunikowany za uprawianie seksu, natomiast wielu duchownych zostalo usunietych z kosciola za zawarcie zwiazku malzenskiego. Malzenstwo a nie seks bylo uwazane za skandal.

Skad wiec, az do dzisiejszego dnia, taki nacisk na celibat, skoro nie jest on rownoznaczny z seksualna abstynencja? Stad, ze nakaz celibatu ma bardzo praktyczna i lukratywna strone dla kosciola: pozostawia ksiezy, a w szczegolnosci biskupow i papiezy bez rodzin, ktorym inaczej zostawiliby swa majetnosc, przez co zubozyliby Rzym."(2)


Bezzennosc sama w sobie nie ma niczego chwalebnego, choc czesto tak prezentuje sie ja studentom katolickich seminariow duchownych. Bog uczynil malzenstwo blogoslawienstwem dla ludzi. Wyjatkiem, a nie regula sa ci, ktorzy otrzymali od Boga duchowy dar celibatu, jak na przyklad apostol Pawel (1Kor.7:7). Dla osob z tym darem bezzennosc jest korzyscia, gdyz bez bliskiej rodziny moga wykonac wiecej pracy dla Pana (1Kor.7:32-34). O nich Jezus powiedzial: "A sa i tacy bezzenni, ktorzy dla krolestwa niebieskiego sami zostali bezzenni" (Mt.19:12). Jednakze dawca darow duchowych jest Duch Swiety, a nie kosciol. Bog rozdaje je tak jak chce, dlatego kosciol nie powinien czynic zadnego z Jego darow kryterium dla kaplanstwa. Pawel napisal: "Kazdy otrzymuje wlasny dar od Boga: jeden taki, a drugi taki... Wszystko zas sprawia jeden i ten sam Duch, udzielajac kazdemu tak, jak chce" (1Kor.7:7; 12:11).

Zycie w celibacie bez daru celibatu przynosi fatalne owoce, dlatego Pawel napisal: "Jednak ze wzgledu na niebezpieczenstwo wszeteczenstwa, niechaj kazdy ma swoja zone, a kazda niechaj ma wlasnego meza... albowiem lepiej jest wstapic w zwiazek malzenski niz gorzec" (1Kor.7:2.9).

Katolickie pismo National Catholic Reporter podalo, ze Archidiecezja Santa Fe jest bliska bankructwa z powodu okolo 50 przewodow sadowych, jakie wytoczono pracujacym w niej 45 duchownym, ktorzy oskarzeni sa o seksualne molestowanie 200 osob w ciagu ostatnich 30 lat.(3) W 1994 roku archidiecezja chicagowska wyplacila poszkodowanym ponad 2 miliony dolarow w podobnych procesach. Franciszkanskie seminarium duchowne w Santa Barbara w Kalifornii zostalo zamkniete z powodu seksualnego zaangazowania wiekszosci pracujacych w nim duchownych ze studentami.(4)

Sondaz przeprowadzony wsrod 800 duchownych katolickich w USA, wykazal, ze przynajmniej 400 ksiezy zmarlo na AIDS. Badacze sadza, ze liczba ta jest dwukrotnie wyzsza, co przy ogolnej ilosci duchownych katolickich oznaczaloby 400-800% wiecej przypadkow zachorowan, niz w reszcie spoleczenstwa.(5)

Terence German, byly ksiadz jezuicki pracujacy dla Watykanu w latach 1978-81 twierdzi, ze "papiez nie chcial slyszec jego skarg na seksualne naduzycia", zas gdy dowodow bylo tyle, ze nie mozna im bylo zaprzeczyc, Jan Pawel II stwierdzil, ze te rzeczy dzieja sie tylko w USA. "To nieprawda - twierdzi Terence German. - Dzieje sie to w samym Rzymie, i papiez dobrze o tym wie".(6) Szacuje sie, ze do 1997 roku kosciol rzymski w samych tylko Stanach Zjednoczonych wyplacil juz ponad 650 milionow dolarow osobom, ktore padly ofiara ksiezy-pedofilow.(7) Ilez darow trzeba, aby zebrac tak ogromne sumy?

Korzenie narzuconego odgornie celibatu siegaja poganstwa. Propagowaly go w pierwszych wiekach niektore sekty gnostyckie, ktore wymieszaly chrzescijanstwo z poganstwem. Apostol Pawel przestrzegal przed tym trendem, dowodzac, ze za odgornie narzucanym celibatem czy tez odgornie nakazanym postem kryja sie demony falszywej religijnosci:

"A Duch wyraznie mowi, ze w pozniejszych czasach odstapia niektorzy od wiary i przystana do duchow zwodniczych i beda sluchac nauk szatanskich, uwiedzeni obluda klamcow, naznaczonych w sumieniu pietnem wystepku, ktorzy zabraniaja zawierania zwiazkow malzenskich, przyjmowania pokarmow, ktore stworzyl Bog, aby wierzacy oraz ci, ktorzy poznali prawde, pozywali je z dziekczynieniem." (1Tym.4:1-3).


PRZYPISY:

1. Nieslubnymi dziecmi duchownych byli papieze: Bonifacy I (418-22), Galezjusz (492-6), Agapitus (535-6), Teodor (642-9), Hadrian IV (1154-9).

2. Dave Hunt, A Woman Rides the Beast, Eugene, Oregon: Harvest House, 1994, s. 162-163.

3. National Catholic Reporter, 7 styczen (1994): 9.

4. Dave Hunt, A Woman Rides the Beast, Eugene, Oregon: Harvest House, 1994, s. 173.

5. Kansas City Star, (styczen): 2000; cyt. w: Gary Wills, Papal Sin, New York: Doubleday, 2000, s. 193.

6. Times (St. Peterburg, Florida), 11 luty (1994): 3 a; cyt. w: ibid. 175.

7. 25 lipiec 1997, Wiadomosci NBC (kanal 5 w Chicago; godz. 17:30-18:00).

Chronologiczna lista dogmatow katolickich niezgodnych z Pismem Swietym ,
podane na poczatku kazdego akapitu daty sa w niektorych przypadkach
przyblizone. JONATAN DUNKEL


320 - Za cesarza Konstantyna chrzescijanstwo stalo sie oficjalna religia
Imperium Rzymskiego. Wtedy do Kosciola weszlo wielu polowicznie nawroconych
pogan, ktorzy czcili dalej poganska Krolowa Niebios (Izyda, Diana, Kali),
tyle ze pod imieniem Maryi, celebrowali poganskie swieta pod
chrzescijanskimi nazwami, czcili dalej obrazy, posagi i bozki, ale pod
imionami swietych (meczennikow), np. kult Dionizosa przeniesiono na sw.
Dionizego, a kult Izydy na sw. Izydora. Wszystko to nie mialo oparcia w
Pismie Swietym, co otwarcie przyznaje ksiadz W. Zaleski piszac: "W Nowym
Testamencie nie mamy swiadectw potwierdzajacych czesc wizerunkow".1
Przykazanie Boze zakazuje takiego kultu: "Nie bedziesz czynil zadnej rzezby
ani zadnego obrazu... oddawal im poklonu i nie bedziesz im sluzyl"
(Wyj.20:4-5). Pan Jezus polecil nam oddawac czesc Bogu wylacznie w duchu i
prawdzie, nie zas poprzez przedmioty wykonane ludzka reka (Jan 4:23-24).
Czasem usprawiedliwia sie to mowiac, ze swiete przedmioty tylko symbolizuja
Boga, ale poganie, ktorzy je czcili tez tak wierzyli, a jednak Bog nazywal
ich praktyki balwochwalstwem (Iz.44:9-20).

321 - Konstantyn Wielki, ktorego rodzina czcila bozka slonca zwanego Sol
Invictus, gdy zaczal przewodzic soborom chrzescijanskim, wywyzszyl
specjalnym edyktem poganskie swieto slonca - niedziele: "W czcigodny dzien
Slonca [venerabili die Solis], niech urzednicy i mieszkancy miast
wypoczywaja, zas wszystkie sklepy i warsztaty niech beda pozamykane."2 Prof.
Aleksander Krawczuk trafnie zauwazyl: "Mozna rzec bez przesady, ze edykt
Konstantyna obowiazuje w wiekszosci krajow swiata az po dzien dzisiejszy; ow
bowiem ' dies Solis' to oczywiscie nasza niedziela."3 Do kultu slonecznego
wciaz nawiazuje nazwa niedzieli w niektorych jezykach (np. ang. Sunday,
niem. Sonntag). W pierwszych wiekach chrzescijanie swiecili siodmy dzien
tygodnia - sobote, zgodnie z IV przykazaniem Bozym (Wyj.20:8-11). Z czasem
wielu z nich zaprzestalo tego (zwlaszcza w Rzymie), ale nie ze wzgledow
teologicznych, lecz aby uniknac przesladowan skierowanych przeciw Zydom,
ktorzy byli znani ze swiecenia sabatu, dlatego tez Rzymianie mylili z nimi
chrzescijan. Druga przyczyna byla popularnosc dnia slonca wsrod pogan,
ktorych Kosciol chcial za wszelka cene pozyskac. Jeszcze jednak w V wieku
historyk chrzescijanski napisal: "Mimo, ze wszystkie koscioly na calym
swiecie maja nabozenstwo co tydzien w sabat, to chrzescijanie w Aleksandrii
i Rzymie, na podstawie jakiejs starodawnej tradycji, zaprzestali tego."4


431 - Sobor w Efezie­ przemianowal Maryje z Christotokos, a wiec "matka
Chrystusa", na Theotokos - "Matka Boska".5 Tytul ten jest niestosowny, gdyz
sugeruje, ze Maryja urodzila Boga, zas czlowiek nie moze urodzic Boga -
stworzenie nie moze urodzic Stworzyciela. Slowo Boze mowi, ze Jezus "chociaz
byl w postaci Bozej" wyparl sie boskosci (Flp.2:6-7) i narodzil jako
czlowiek. I tak jak Jego ludzka natura nie miala ojca, tak tez Jego boska
natura nie miala matki! Co znamienne, Efez, gdzie uchwalono ten dogmat, byl
stolica kultu Krolowej Niebios - Diany. Poganie stawiali jej kapliczki przy
drogach, a jej wizerunki umieszczali w domach na dlugo zanim zwyczaje te
powiazano z kultem Maryi.

500 - Duchowni Kosciola rzymskiego zaczeli wyrozniac sie ubiorem od innych
wierzacych, choc wczesniej ubierali sie tak jak urzednicy panstwowi, a wiec
podobnie jak reszta spoleczenstwa.

508 - Pierwszy katolicki krol Frankow - Chlodwik pokonal resztki Wizygotow,
co pozwolilo papiestwu podporzadkowac sobie niemal cala Europe Zachodnia.
Odtad wladze swieckie podlegaly Kosciolowi.6 Prorocy Bozy nazywali zawsze
taki zwiazek miedzy Kosciolem a wladza swiecka "nierzadem" (Jer.2:20-31;
Ez.16:17-19; Oz.2:5) i "obrzydliwoscia" (Apok. 18:9). Daniel zapowiedzial,
ze ten stan przetrwa 1290 lat (Dan.12:11), a wiec do 1798 roku. I
faktycznie, ta sama Francja, ktorej wojska w 508 roku pomogly papiestwu
uzyskac wplyw na wladze swieckie Europy, dokladnie w 1290 lat pozniej, w
1798 roku, zlikwidowala panstwo papieskie, zadajac mu tzw. "smiertelna rane"
(Apok.13:3), a Rewolucja Francuska wprowadzila rozdzial Kosciola od panstwa,
ktory w wielu panstwach swiata trwa do dzis z korzyscia dla panstwa i dla
Kosciola.

538 - Dzieki odsunieciu arianskich Ostrogotow z Rzymu wszedl w zycie dekret
cesarza Justyniana, ktory stawial biskupa Rzymu ponad innymi biskupami.
Biskupi rzymscy, aby wzmocnic swe roszczenia do wladzy nad calym
chrzescijanstwem powolywali sie na sukcesje apostolska, wywodzac ja od
Piotra, choc pierwszym biskupem Rzymu nie byl Piotr, lecz niejaki Linus.
Apostol Piotr nigdy nie byl biskupem Rzymu. Sukcesja apostolska jest czysta
spekulacja, ktorej Biblia nie potwierdza, zas historia ja podwaza, gdyz
czasem dwie, trzy osoby naraz piastowaly urzad papieza, ekskomunikujac sie
nawzajem, nabywajac lub sprzedajac tron papieski za pieniadze, jak na
przyklad papiez Benedykt IX (1032-45), ktory sprzedal swoj urzad Grzegorzowi
VI (1045-6). Nie sposob wiec mowic o jakiejkolwiek sukcesji apostolskiej w
Rzymie.


538 - Podczas synodu w Orleanie, Kosciol rzymski wydal bardziej
rygorystyczne prawo niedzielne niz edykt Konstantyna z 321 r. zakazujac w
niedziele wszelkich prac.7 Prorok Daniel zapowiedzial, ze odstepcza moc
religijna powazy sie w sredniowieczu na zmiane IV przykazania Bozego, a wiec
tego, ktore wiaze sie z czasem: "Bedzie zamierzal zmienic czasy i Prawo"
(Dn.7:25). Kardynal J. Gibbons przyznaje to otwarcie: "Oczywiscie, Kosciol
katolicki twierdzi, ze zmiana sabatu na niedziele byla jego dzielem."8
Przykazanie IV w przekladzie ks. Jakuba Wujka brzmi tak: "Pamietaj, abys
dzien sobotni swiecil. Szesc dni robic bedziesz i bedziesz wykonywal
wszystkie roboty twoje; ale siodmego sabat Pana, Boga twego, jest: nie
bedziesz wykonywal wen zadnej roboty... Przez szesc dni bowiem czynil Pan
niebo i ziemie, i morze, i wszystko, co w nich jest, a odpoczal dnia
siodmego; i dlatego poblogoslawil Pan dniowi sobotniemu i poswiecil go."
(Wyj.20:8-11).


590 - Pierwsi chrzescijanie modlili sie wylacznie do Boga. W pozniejszych
wiekach jednak zaczeto modlic sie i szukac posrednictwa u swietych i Maryi.
Biblia uczy jednak wyraznie, ze jedyna osoba przez ktora mozemy przyjsc do
Ojca jest Jezus Chrystus: "Albowiem jeden jest Bog, jeden tez posrednik
miedzy Bogiem a ludzmi, czlowiek Chrystus Jezus" (1Tym.2:5). Jezus sam
powiedzial: "Ja jestem droga i prawda, i zywot, nikt nie przychodzi do Ojca,
tylko przeze Mnie" (Jan 14:6). Slowa "tylko przeze Mnie" wykluczaja
posrednictwo zywych (np. kaplanow), zmarlych (np. swietych czy Maryi),
niebianskich istot czy duchowych przewodnikow (np. aniolow). Jezus
przestrzegl nas przed innymi posrednikami: "Zaprawde, zaprawde powiadam wam,
kto nie wchodzi przez drzwi do owczarni, lecz w inny sposob sie tam dostaje,
ten jest zlodziejem i zbojca... Ja jestem drzwiami dla owiec" (Jan 10:1.7).

593 - Papiez Grzegorz I zaczal nauczac o czysccu - miejscu gdzie dusze
zmarlych cierpia, dopoki nie splaca dlugu lub nie zostana wykupione przez
ofiary zywych. O czysccu nie ma jednak zadnej wzmianki w Pismie Swietym.
Kardynal N. Wiseman w swym wykladzie doktryn katolickich przyznaje to,
piszac, ze w Pismie Swietym czytelnik "nie znajdzie ani slowa o czysccu."9
Zamiast o czysccu czytamy w nim: "Postanowione ludziom raz umrzec, a potem
sad" (Hebr.9:27). Ludzie otrzymaja nagrode lub kare przy zmartwychwstaniu, a
nie zaraz po smierci, jak wierzyli poganie. Pan Jezus powiedzial: "Oto
przyjde wkrotce, a zaplata moja jest ze mna, by oddac kazdemu wedlug jego
uczynku." (Apok.22:12).

595 - Papiez Grzegorz I jako pierwszy nakazal represje wobec chrzescijan
swiecacych siodmy dzien tygodnia - sobote, a wielu z nich zylo miedzy innymi
w Alpach oraz na Wyspach Brytyjskich, gdzie dlugo nie siegala moc Kosciola
rzymskiego.10

600 - Grzegorz I narzucil lacine jako jedyny jezyk uzywany do nabozenstwa,
mimo ze lacina nie byla wowczas wszystkim znana. Nakaz ten byl sprzeczny z
Biblia, ktora zaleca, aby do nabozenstwa uzywac tylko jezyka powszechnie
zrozumialego (1Kor.14:9).

709 - Papieze kazac calowac ludziom swe stopy wprowadzili poganski zwyczaj,
niezgodny z naukami i duchem Ewangelii (zob. Dz.Ap.10:25-26; Apok.19:10;
22:9).

787 - Sobor w Nicei dopuscil kult krzyza, relikwii i obrazow swietych, choc
jeszcze synod w Elwirze (306 r.) orzekl, ze "nie nalezy czcic obrazow, ani
modlic sie przed nimi". Dopuszczajac kult obrazow i relikwii anulowano II
przykazanie Boze, ktore go zakazuje (Wyj.20:3-6). Aby jednak wciaz zgadzala
sie liczba przykazan Bozych (dziesiec) ostatnie przykazanie na dwie czesci,
dlatego w katechizmach katolickich nie ma ono nawet podmiotu i brzmi: "Ani
zadnej rzeczy, ktora jego jest". Nastepstwem tej zmiany w przykazaniach
Bozych byl trwajacy do dzis kult relikwii i obrazow.

1079 - Papiez Grzegorz VII, ktory wywodzil sie z kregow zakonnych,
wprowadzil celibat, ktory przedtem obowiazywal tylko zakonnikow. Do XI wieku
duchowni mieli zony i dzieci, gdyz i apostolowie byli zonaci, np. Piotr
(Mat.8:14-15; 1Kor.9:5). Pismo Swiete naucza bowiem, ze duchownym czy
biskupem moze byc tylko ten, kto sie wczesniej sprawdzil jako glowa rodziny:
"Jesli ktos dazy do biskupstwa, pozada dobrego zadania. Biskup wiec powinien
byc nienaganny, maz jednej zony... dobrze rzadzacy wlasnym domem, trzymajacy
dzieci w uleglosci" (1Tym.3:1-4).

1090 - Podczas pierwszych krucjat chrzescijanie przejeli na Wschodzie
rozaniec. Sluzyl on poganom do zmawiania modlitw ku czci bogini Kali,
czczonej na Wschodzie jako Dziewica i Krolowa Niebios, dlatego wiekszosc
pacierzy rozancowych skierowanych jest do Krolowej Niebios. Rozaniec
rozpowszechnil rodzaj mechanicznej modlitwy, gdzie modlacy sie powtarza w
kolko te same slowa, czasem i bezmyslnie, jak to czynili poganie, ktorym
chodzilo o ilosc pacierzy, a nie o ich jakosc. Pan Jezus przestrzegl przed
taka modlitwa, mowiac: "A modlac sie, nie badzcie wielomowni jak poganie;
albowiem oni mniemaja, ze dla swej wielomownosci beda wysluchani" (Mat.6:7).

1163 - Sobor w Tours prowadzony pod wodza papieza Aleksandra III nakazal
wladzom swieckim wiezic ludzi uznanych przez Kosciol rzymski za heretykow.
Konfiskata mienia oskarzonych byla dla wladz swieckich dodatkowa motywacja,
aby wiezic i palic na stosie jak najwieksza ilosc oskarzonych.

1184 - Papiez Lucjusz III zazadal na rzecz Kosciola czesci dobytku
oskarzonych o herezje.11 Wraz z cesarzem niemieckim Fryderykiem Barbarossa
wydal nakaz przesladowania i usmiercania heretykow za posrednictwem wladz
swieckich, co oznaczalo formalny poczatek inkwizycji jako instytucji
koscielno-panstwowej. Koscielni inkwizytorzy przekazywali wladzom panstwowym
osadzonych z klauzula, aby nie karac ich smiercia, co bylo jednak obludna
formalnoscia, gdyz byli obecni, aby dopilnowac wykonania wyroku smierci, a
gdy nie zapadal, oskarzali urzednikow odpowiedzialnych za jego wykonanie o
wspomaganie heretykow. Nietolerancja i przesladowania zrodzone przez ten
zwiazek Kosciola i panstwa byly sprzeczne z duchem Ewangelii. Pan Jezus i
apostolowie nigdy nie narzucali nikomu swoich przekonan, ani nie poslugiwali
sie sila czy wladza swiecka, aby narzucac swe doktryny spoleczenstwu.

1190 - Kosciol zaczal sprzedawac odpusty za grzechy, choc Nowy Testament
uczy, ze zbawienie jest darem Bozym w Chrystusie i nie mozna go nabyc za
pieniadze: "Laska bowiem jestescie zbawieni przez wiare. A to pochodzi nie
od was, lecz jest darem Boga: nie z uczynkow, aby sie nikt nie chlubil"
(Efez. 2:8-9); "Jezeli zas dzieki lasce, to juz nie ze wzgledu na uczynki,
bo inaczej laska nie bylaby laska" (Rzym. 11:6). Zbawienia nie mozna nabyc,
gdyz jest owocem doskonalej ofiary Jezusa, do ktorej nie mozna dodac
niczego. Mozna ja tylko przyjac lub odrzucic. Gdybysmy mogli zbawic sie z
grzechow sami, np. cierpieniem czy ofiarami, Chrystus nie musialby
przychodzic, aby umrzec za nas. Zbawienie z laski nie neguje oczywiscie
dobrych uczynkow, tyle ze sa one rezultatem przyjecia zbawienia, a nie
srodkiem do niego (Gal.5:22-23).

1200 - Do XII wieku chrzczono przez zanurzenie, gdyz tylko taki chrzest mogl
symbolizowac smierc Chrystusa i Jego zmartwychwstanie oraz pogrzebanie
starego czlowieka i wynurzenie nawroconego. Nowotestamentowe slowo "chrzcze"
(gr. baptidzo) znaczy "zanurzam" (Mat.3:16; Dz.Ap.8:38-39). Do dzis w
Gnieznie czy w poludniowej Europie, gdzie zachowaly sie wczesne koscioly,
mozna zobaczyc baptysteria, w ktorych chrzczono przez zanurzenie. Kardynal
J. Gibbons przyznal: "Najstarsza forma Chrztu sw. bylo zanurzenie. Jest to
widoczne nie tylko z lektury Ojcow Kosciola i wczesnych rytualow lacinskich
oraz wschodnich, lecz takze z listow sw. Pawla, ktory pojmuje Chrzest jako
kapiel (Efez.5:26; Rzym.6:4; Tyt.3:5)."12 Biblijnym warunkiem chrztu jest
pouczenie o zasadach wiary, wiara w Jezusa oraz pokuta (Mat.28:19;
Mar.16:16; Dz.Ap.2:38). Niemowle nie moze spelnic zadnego z tych trzech
warunkow, dlatego w pierwszych wiekach chrzczono tylko doroslych i to przez
zanurzenie. Dopiero sobor w Kartaginie w 418 r. opowiedzial sie za chrztem
dzieci.

1215 - Grzegorz VII (1073-85) chcial wprowadzic spowiedz uszna, gdy stal sie
papiezem, ale dogmat w tej sprawie wydal dopiero IV sobor lateranski.13
Tymczasem Pismo Swiete nie zawiera ani jednego przykladu spowiedzi usznej!
Mowi o spowiedzi serca, do ktorej nie trzeba posrednictwa czlowieka
(Ps.51:1-11). Zacheca do wyznawania grzechow Bogu, gdyz "kazdy, kto w Niego
wierzy, przez Jego imie otrzymuje odpuszczenie grzechow" (Dz.Ap.10:43). Pan
Jezus uczyl spowiadac sie bezposrednio do Boga, gdyz tylko On moze odpuscic:
"Ty zas, gdy chcesz sie modlic, wejdz do swej izdebki, zamknij drzwi i modl
sie do Ojca twego... Wy zatem tak sie modlcie: Ojcze nasz, ktory jestes w
niebie... przebacz nam nasze winy." (Mat.6:6-12). Apostolowie, gdyby
otrzymali autorytet odpuszczania grzechow korzystaliby z niego, bo okazji
nie brakowalo, np. gdy Szymon z Samarii popelnil grzech, Piotr zamiast go
wyspowiadac, polecil mu, zeby wyznal grzech Bogu: "Odwroc sie od tej
nieprawosci swojej i pros Pana, czy nie moglby ci byc odpuszczony zamysl
serca twego" (Dz.Ap.8:22).

1215 - Najwazniejsza ceremonia Kosciola rzymskiego jest ofiara mszy swietej,
a wiec przeistoczenie chleba i wina w cialo i krew Chrystusa, ktore
nastepnie ofiarowane jest za grzechy. Z teoria o przeistoczeniu wystapil
mnich Radbertus Paschasius (800-865), ale napotkal na sprzeciw teologow
katolickich. Dopiero sobor lateranski IV zatwierdzil ja jako dogmat w 1215
roku. Wedlug podrecznika dla duchownych katolickich: "Sam Bog posluszny
wypowiedzianym przez kaplanow slowom B Hoc est corpus meum ("To jest cialo
moje") - zstepuje na oltarz, przychodzi gdzie go zawolaja, ilekroc go
zawolaja, oddajac sie w ich rece, chocby byli jego nieprzyjaciolmi. Gdy juz
przyjdzie, pozostaje calkowicie w ich gestii; przesuwaja Go z miejsca na
miejsce jak im sie podoba, moga tez, jesli sobie zycza, zamknac Go w
tabernakulum, zostawic na oltarzu lub usunac na zewnatrz kosciola, moga tez,
jesli tak postanowia, spozyc Jego cialo lub podac innym jako pokarm."14
Wedlug katechizmu katolickiego w czasie mszy "ofiaruje sie prawdziwe cialo i
krew Chrystusa, a nie ich symbol."15 Dogmat mowi, ze "msza swieta jest
prawdziwa i doslowna ofiara skladana Bogu"16 Zaprzecza to jednak ostatnim
slowom Jezusa: "Wykonalo sie!" (Jan 19:30. Pismo Swiete mowi o ofierze
Jezusa: "Zlozywszy raz na zawsze jedna ofiare za grzechy, zasiadl po prawicy
Boga, oczekujac tylko, az nieprzyjaciele Jego stana sie podnozkiem nog Jego.
Jedna bowiem ofiara udoskonalil na wieki tych, ktorzy sa uswieceni... gdzie
zas jest ich odpuszczenie, tam juz wiecej nie zachodzi potrzeba ofiary za
grzechy." (Hebr.10:12-14. 18). Ofiara Jezusa Chrystusa byla doskonala i nie
wymaga powtarzania. Ofiara mszy swietej jest wiec nie tylko zbedna, ale
kwestionuje doskonalosc i wystarczalnosc ofiary Chrystusa.

1220 - Papiez Honoriusz nakazal, aby ludzie oddawali hostii taki sam kult,
jaki nalezy sie tylko Bogu (lac. latria). Parafianie oddaja oplatkowi taka
czesc zegnajac sie, gdy przechodza obok kosciola lub gdy wchodza do niego,
czy tez na widok hostii obnoszonej w procesji. Oplatek jest jednak wytworem
ludzkiej reki, dlatego oddawanie mu czci naleznej tylko Bogu jest
balwochwalstwem, sprzecznym zarowno z II przykazaniem Bozym (Wyj.20:4-6),
jak i z duchem Ewangelii (Jan 4:24).

1229 - Sobor w Tuluzie zakazal pod kara smierci wszystkim z wyjatkiem
duchownych posiadania a nawet czytania Pisma Swietego, nie tylko w jezykach
narodowych, ale i w lacinskim!17 Bog natomiast zalecal, aby wszyscy wierzacy
czytali, rozumieli i znali Slowo Boze: "Cale Pismo przez Boga jest
natchnione i pozyteczne do nauki, do wykrywania bledow, do poprawy, do
wychowywania w sprawiedliwosci, aby czlowiek Bozy byl doskonaly, do
wszelkiego dobrego dziela przygotowany" (2Tym.3:16-17).

1252 - Papiez Innocenty IV zatwierdzil bulla Ad extirpanda uzycie tortur i
glodu wobec posadzonych o herezje.18 Inkwizytorzy, zwykle dominikanie,
torturowali ludzi m.in. przy pomocy: wykrecania i lamania kosci, wyrywania
paznokci, miazdzenia palcow i glowy, oslepiania, przypiekania rozpalonym
zelazem.19

1414 - Sobor w Konstancji zabronil laikatowi spozywania wina w czasie
komunii, choc Pismo Swiete nakazuje spozywac komunie pod dwiema postaciami:
chleba i wina - zarowno na pamiatke przebitego ciala Chrystusa, jak
przelanej przez Niego na krzyzu krwi (Mat.26:27; 1Kor.11:24-26).

1439 - Wprowadzona przez Grzegorza I nauka o czysccu (593 rok) wywolala
wiele kontrowersji, ale dobrze platne odpusty i msze za dusze zmarlych
okazaly sie dla Kosciola tak intratnym biznesem, ze sobor we Florencji
uchwalil dogmat, wedlug ktorego mozna nabyc zbawienie cierpieniem w czysccu
i ofiarami. W ten sposob, ludzkimi uczynkami (odpustami i ofiarami),
zakwestionowano doskonalosc ofiary Chrystusa, ktora wystarcza, aby zbawic
kazdego pokutujacego grzesznika (Tyt.2:11; 1Jana 1:9; 2:1-2). Sobor
watykanski II utrzymal ten dogmat, wyjasniajac: "Od najwczesniejszych czasow
w Kosciele dobre uczynki ofiarowano Bogu za zbawienie grzesznikow".10 Pismo
Swiete nazywa zbawienie z ludzkich uczynkow " tajemnica bezboznosci",
przeciwstawiajac mu "tajemnice poboznosci", a wiec Dobra Nowine o zbawieniu
dzieki ofierze Jezusa Chrystusa: "Laska bowiem jestescie zbawieni przez
wiare. A to pochodzi nie od was, lecz jest darem Boga: nie z uczynkow, aby
sie nikt nie chlubil" (Efez. 2:8-9). Kupczenie odpustami praktykowane przez
Kosciol rzymski wywolalo Reformacje i przyczynilo sie do powstania kosciolow
protestanckich. Trwa ono niestety do dzis.

1441- Sobor florencki wydal formalny zakaz obchodzenia soboty, jako dnia
swietego.11 Sobota swiecona byla przez wielu chrzescijan jeszcze w XV wieku
(jak wynika m.in. z zapiskow soboru w Bergen22), zwlaszcza przez waldensow i
anabaptystow, a za ich sprawa przez wielu chrzescijan m.in. na terenie
Czech, Moraw, Slowacji i Slaska.23

1545 - Sobor w Trydencie uznal ludzkie tradycje przyjete przez Kosciol za
autorytet w sprawach wiary przynajmniej rowny Pismu Swietemu! Pan Jezus zas
tak powiedzial o niebiblijnych tradycjach religijnych: "Slusznie prorok
Izajasz powiedzial o was, obludnikach, jak jest napisane: Ten lud czci Mnie
wargami, lecz sercem swym jest daleko ode Mnie. Ale czci Mnie na prozno,
uczac zasad podanych przez ludzi. Uchyliliscie przykazanie Boze, a trzymacie
sie ludzkiej tradycji" (Mar.7:6-8).

1546 - Sobor w Trydencie dodal do kanonu Pisma Swietego kilka ksiag, a
mianowicie: Tobiasza, Judyty, 1 i 2 Machabejska, Madrosci, Syracha, Barucha,
modlitwe trzech mlodziencow i dwa rozdzialy w ksiedze Daniela.24 W
katolickich wydaniach Biblii nazywa sie je "drugokanonicznymi". Uznanie ich
za natchnione jest bledem, gdyz po pierwsze zawieraja bledy chronologiczne,
historyczne i teologiczne, a po drugie, Slowo Boze przestrzega przed
dodawaniem czegokolwiek do swej tresci: "Do slow Jego nic nie dodawaj, by
cie nie skaral: nie uznal za klamce" (Prz.30:6). Jezus zapowiedzial: "Ja
swiadcze kazdemu, kto slucha slow proroctwa tej ksiegi: jesliby ktos do nich
cokolwiek dolozyl, Bog mu dolozy plag zapisanych w tej ksiedze"
(Apok.22:18).

1846 - Papiez Grzegorz XVI (1831-46) potepil w encyklice Mirari Vos idee
rozdzialu kosciola od panstwa, wolnosc sumienia nazwal "zgubnym bledem,
ktory przywodzi panstwa do ruiny",25 a wolnosc prasy "zarazliwym bledem".26
Pius IX (1846-78) powiedzial: "Doktryny czy hereje w obronie swobod
sumienia to absurd i najzarazliwszy blad, straszliwa plaga, ktorej nalezy
sie wystrzegac jak ognia."27 Papiez Leon XIII (1878-1903) napisal:
"Bezprawiem jest domagac sie, bronic, czy nadawac ludziom bezwarunkowa
wolnosc mysli, mowy, piora, czy nabozenstwa."28

1854 - Pius IX oglosil dogmat o Niepokalanym Poczeciu Maryi. Nie wszyscy
wiedza, ze nie chodzi w nim wcale o to, ze Maryja poczela Jezusa jako
dziewica, lecz o to, ze Maryja urodzila sie bez grzechu, a wiec tak samo jak
Jezus. Nie wszyscy wiedza na czym polega dogmat o Niepokalanym Poczeciu
Marii. Otoz nie chodzi w nim bynajmniej o to, ze Maria poczela Jezusa, jako
dziewica, bo z tym zgadzaja sie wszyscy chrzescijanie. Dogmat ten glosi, ze
Maria urodzila sie bez tzw. grzechu pierworodnego, tak samo jak Jezus, a
wiec, ze matka urodzila Marie w sposob nadprzyrodzony. Implikacje tej
doktryny sa powazne, bo sugeruja, ze Jezus nie jest jedynym, ktory narodzil
niepokalany, jak naucza Slowo Boze (Rzym.3:23-24). Maryja byla wzorem
czystosci i posluszenstwa, ale nie byla bez grzechu, gdyz wszyscy ludzie
rodza sie w grzechu (Ps.51:7; Rzym.3:10). Maryja potrzebowala Zbawiciela,
dlatego powiedziala: "Raduje sie duch moj w Bogu, moim Zbawcy" (Luk.1:47) i
zlozyla ofiare ustanowiona za grzech (Kpl.12:7-8; Luk.2:22-24).

1870 - Pius IX oglosil dogmat o nieomylnosci papieskiej, de facto zrownujac
papieza z Bogiem, gdyz tylko Bog jest nieomylny. W ten sposob papiestwo
wypelnilo jeszcze jeden element biblijnego proroctwa zapowiadajacego
odstepcza moc, ktora miala przesladowac ludzi w sredniowieczu wprowadzic
zwiazek Kosciola i panstwa (Dan.8:11), probowac zmienic przykazania Boze
(Dan.7:25), zasiasc w Kosciele Bozym (2Tes.2:2-12), odwrocic uwage ludzi od
ofiary Chrystusa i od Jego posrednictwa Chrystusa, a zwrocic ja na swoje
ofiary i na ludzkich posrednikow (Dan.8:11-12), przypisywac sobie Boze
atrybuty, takie jak nieomylnosc czy prawo do odpuszczania ludziom grzechow
(Mk.2:7). Slowo "antychryst" (gr. antichristos) oznacza tego, "ktory stawia
siebie w miejscu Chrystusa". Takie znaczenie ma zas oficjalny papieski tytul
Vicarius Filii Dei, a wiec "ten, ktory stoi w miejscu Chrystusa". Tytul ten
w jezyku lacinskim ma liczbe 666, (Apok.13:18):

V I C A R I U S F I L I I D E I
5 1 100 1 5 1 50 1 1 500 1 = 666

1950 - Pius XII oglosil dogmat o wniebowzieciu Maryi, wynoszac jej kult jako
"Oredowniczki", choc Pismo Swiete mowi, ze "jedynym oredownikiem miedzy
Bogiem i czlowiekiem" ma byc Jezus Chrystus (1Tym.2:5). Apostol Jan napisal:
"Jesliby kto zgrzeszyl, mamy oredownika u Ojca, Jezusa Chrystusa, ktory jest
sprawiedliwy. On ci jest ublaganiem za grzechy nasze" (1Jana 2:1-2). Pan
Jezus przestrzegal przed innymi posrednikami: "Zaprawde, zaprawde powiadam
wam, kto nie wchodzi przez drzwi do owczarni, lecz w inny sposob sie tam
dostaje, ten jest zlodziejem i zbojca... Ja jestem drzwiami dla owiec" (Jan
10:1.7). Watykan od lat czyni przygotowania do kolejnego dogmatu maryjnego,
tym razem o wspoludziale Maryi w odkupieniu ludzkosci (lac. Coredemptrix),
choc Pismo Swiete mowi, ze imie Jezusa jest jedynym przez ktore ludzie moga
byc zbawieni (Dz.Ap.4:12). Wiele dogmatow maryjnych powstalo pod wplywem
objawien maryjnych, ale objawienia moga byc diabelskim zwiedzeniem, gdyz
wedlug Pisma Swietego diabel bez trudu potrafi podrobic postac zmarlych,
Maryi, aniola, a nawet Chrystusa: "I nic dziwnego; wszak i szatan przybiera
postac aniola swiatlosci. Nic wiec nadzwyczajnego, jesli i sludzy jego
przybieraja postac slug sprawiedliwosci" (2Kor.11:14).

Przypisy:
1. W. Zaleski, Nauka Boza Dekalog, Poznan, 1962, s. 110.

2. Kodeks Justyniana, III, 12:3; cyt. w: Philip Schaff, History of the
Christian Church, Grand Rapids, Michigan: Eerdmans, 1910, t. 3, s. 380,
przypis 1.

3. Aleksander Krawczuk, Konstantyn Wielki, Warszawa, 1970, s. 190.

4. Sokrates Scholastyk, History of the Church, ksiega 5:22, w: Nicene and
Post-Nicene Fathers of the Christian Church, t. 2, s. 130-134; polskie
tlum.: Historia Ko class="c17">sciola, Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX, s.
430.

5. Encyclopedia of Early Christianity, Everett Ferguson, red., New York:
Garland Publishing, 1990, s. 302-303.

6. Barrie R. Strauss, The Catholic Church: A Concise History, New York:
Hipocrene Books, 1992, s. 55.

7. Giovanni Domenico Mansi, red., Sacrorum Conciliorum, v. 9:19, cyt. w:
John Andrews, Luis R. Conradi, History of the Sabbath and the First Day of
the Week, Battle Creek, Michigan: Steam Press, 1873, s. 372.

8. Cyt. w: Joe Crews, The Beast the Dragon, and the Woman, Frederick,
Maryland: Amazing Facts Inc., 1984, s. 33.

9. Nicholas Wiseman, Lectures on the Principal Doctrines and Practices of
the Catholic Church, Baltimore, Maryland: J. Murphy, 1846, s. 6.; cyt. w:
Mary Walsh, The Wine of Roman Babylon, Nashville, Tennessee: The Southern
Publishing Association, 1945, s. 80.

10. W. T. Skene, Adamnan's Life of Columba, 1874, s. 96; Celtic Scotland,
Edinburgh: David Douglas, 1886, t. 2, s. 350; cyt. w: Last Generation,
special issue, 11, nr. 2 (2000): 29.

11. Henry Charles Lea, The Inquisition of the Middle Ages, New York: Barnes
and Nobles, 1993, s. 198.

12. The Catholic Encyclopedia, t. II, s. 261-262.

13. Zob. Francis J. Butler, Holy Family Series of Catholic Catechisms,
Boston: Thomas J. Flynn, 1914, t. 3, s. 203.

14. Alphonsus de Liguori, Dignity and Duties of the Priest, Brooklyn:
Redemptorist Fathers, 1927, s. 26-27, 32.

15. Dogmatic Canons and Decrees, Rockford, Illinois: TAN, 1977, s. 81.

16. Ibid., s. 142-143.

17. Concil. Tolosan. 1229, kol. 14; cyt w: Henry Charles Lea, The
Inquisition of the Middle Ages, New York: Barnes and Nobles, 1993 (reprint),
s. 20, przypis.

18. The Encyclopedia of the Middle Ages, red. Norman F. Cantor, New York:
Viking, 1999, s.v. "Inquisition", s. 241.

19. Zob. Inquisition: Torture Instruments, Florence, Italy: Qua d'Arno,
1985, passim.

20. Vatican Council II: The Conciliar and Post Conciliar Documents, red.
Austin Flannery, Northport, New York: Costello Publishing, 1988, t. 1, s.
65.

21. Ks. W. Zaleski, Nauka Boza, Poznan: Ksiegarnia Swietego Wojciecha, 1960,
s. 204.

22. Catholic Providential Council at Bergen, 1435 r., Dip. Norveg., 7, s.
397; cyt. w: Last Generation, special issue, 11, nr. 2 (2000): 29.

23. Gerhard F. Hasel, "Sabbatarian Anabaptists" w: Andrews University
Seminary Studies, 5, (1967): 106-115; 6, (1968): 19-21.

24. Robert Broderick, red., The Catholic Encyclopedia, Nashville: Thomas
Nelson, 1987, s. 160.

25. Cyt. w: Jean Mathieu-Rosay, Prawdziwe dzieje papiezy, Warszawa: Al Fine,
1995, s. 382.

26. Cyt. w: J. H. Ignaz von Dollinger, The Pope and the Council, London,
1869, s. 21.

27. Encyclical Letter, Pius IX, 15 sierpien, 1854.

28. Encyklika Libertas Praestantissimum, 20 czerwiec 1888.



Czy apostol Piotr byl Skala i pierwszym papiezem ?


Ewangelia wg Mateusza 16:15-20
Kardynal James Gibbons napisal: "Jezus, nasz Pan, zalozyl Kosciol, ktory spodobalo Mu sie zbudowac na Piotrze. Dlatego kazdy kosciol, ktory nie uznaje Piotra za swoj fundament, nie jest Kosciolem Chrystusa i nie moze sie ostac, gdyz nie jest dzielem Boga."
Powyzsze twierdzenie opiera sie na cytacie, w ktorym Chrystus rzekomo uczynil Piotra skala i klucznikiem swego krolestwa. Oto ow cytat z katolickiej Biblii Tysiaclecia :

"Jezus zapytal ich: "A wy za kogo Mnie uwazacie?" Odpowiedzial Szymon Piotr: "Ty jestes Mesjasz, Syn Boga zywego". Na to Jezus mu rzekl: "Blogoslawiony jestes Szymonie, synu Jony. Albowiem nie objawily ci tego cialo i krew, lecz Ojciec moj, ktory jest w niebie. Otoz i ja tobie powiadam: Ty jestes Piotr [czyli Skala], i na tej Skale zbuduje Kosciol moj, a bramy piekielne go nie przemoga." (Mt.16:15-16).
Kluczowe slowa "czyli Skala" zostaly dodane w katolickich przekladach Pisma Swietego. Wstep redakcyjny do Biblii Tysiaclecia informuje, ze wyrazow umieszczonych w nawiasie kwadratowym nie ma w tekscie oryginalnym. Dodali je tlumacze, aby pomoc w interpretacji tekstu. Tak wiec glowny "biblijny" argument za sukcesja apostolska, nie pochodzi z Pisma Swietego!
Imie "Piotr" (gr. petros) oznacza "kamien", ktory mozna przesunac z miejsca na miejsce. W odroznieniu od niego, "skala" (gr. petra), na ktorej mial byc zbudowany kosciol, to opoka. Jezus to Petra - Skala, ktorej nie mozna poruszyc z miejsca (Iz. 44:8; Ps.18:32; 1Kor.10:4), natomiast Piotr to petros - kawalek skaly, ktory dopiero oparty na skale moze z innymi kamieniami tworzyc solidna budowle.

Kontekst powyzszego fragmentu Pisma Swietego dotyczy mesjanstwa Jezusa. Rozpoczyna sie pytaniem Jezusa: "Za kogo ludzie uwazaja Syna Czlowieczego?" (Mt.16:13). Jego kulminacja jest wypowiedz Piotra, ze Jezus jest Chrystusem, Synem Boga zywego (Mt.16:16). Konczy sie komentarzem: "Wtedy surowo zabronil uczniom, aby nikomu nie mowili, ze On jest Mesjaszem" (Mt.16:20).

Apostol Piotr potwierdzil, ze wierzacy sa jedynie kamieniami zbudowanymi na Skale, ktora jest Chrystus (Dz.4:11; 1P.2:4-8), czemu przyswiadczyl apostol Pawel (Ef.2:20; 1Kor.3:11; 10:4). Zgodnie z Pismem Swietym tylko Bog jest Skala (Ps.18:32): "Czy jest bog oprocz mnie? Nie, nie ma innej opoki, nie znam zadnej" (Iz.44:8).

Kosciol zbudowany na Piotrze, nie ostalby sie dlugo. Juz w chwile po tej rozmowie Jezus "odwrocil sie i rzekl do Piotra: 'Zejdz Mi z oczu, szatanie! Jestes Mi zawada, bo myslisz nie na sposob Bozy, lecz na ludzki!'" (Mt.16:23). Bramy piekiel przemogly Piotra jeszcze przynajmniej trzykrotnie, gdy zaparl sie Jezusa (Lk.22:54-62).

Co ciekawe, ani jeden z tzw. Ojcow Kosciola, ktorych wypowiedzi stanowia podstawe rzymskokatolickiej tradycji nie interpretowal tekstu o Skale (jako Piotrze) w taki sposob, jak czynia to dzisiaj katoliccy apologeci szukajacy w Biblii wsparcia dla roszczen papieskich. Historyk katolicki Peter de Rosa napisal:

"Slowa te mozna zinterpretowac inaczej, z czego sprawe zdaje sobie niewielu katolikow. Mozliwe, ze bedzie to dla nich szokiem, ale Ojcowie Kosciola nie widzieli zadnego zwiazku pomiedzy tekstem na scianach bazyliki, a urzedem papieskim. Do zadnego z papiezy nie stosuja slowa 'Tys jest Piotr'. Tekst analizowali wszyscy: Cyprian, Orygenes, Cyryl, Hilary, Hieronim, Ambrozy, Augustyn. Z pewnoscia nie byli protestantami, a jednak zaden z nich nie nazywa biskupa rzymskiego Skala... Wedlug Ojcow Kosciola, nie Piotr, lecz jego wiara - czy Pan, w ktorego Piotr wierzyl - jest Skala. Wszystkie sobory kosciola od Nicei w IV w. po Konstancje w XV w. sa zgodne, ze to Chrystus jest jedynym fundamentem kosciola, czyli, ze to On jest Skala na ktorej Bog zbudowal swoj kosciol... Wczesny kosciol nie widzial w Piotrze biskupa Rzymu, i dlatego nie uwazal zadnego biskupa rzymskiego za sukcesora Piotra."
Wyznanie apostola Piotra o Jezusie "Ty jestes Mesjasz, Syn Boga zywego" (Mt.16:15_16) jest fundamentem wiary chrzescijanskiej (1Kor.3:11). Niektorzy sugeruja, ze Piotr poczynil je jako pierwszy, co stawia go nad reszta uczniow, a biskupow Rzymu czyni nastepcami Chrystusa na ziemi. Tak jednak nie bylo. Pierwszy takie wyznanie zlozyl Natanael (J.1:49), pozniej inni uczniowie (Mt.14:33), a dopiero potem Piotr (Mt.16:16).
Fakt, ze Pan Jezus powolal dwunastu apostolow, zamiast jednego, sam w sobie swiadczy przeciwko idei ustanowienia jednego czlowieka nad calym chrzescijanstwem. Pan Jezus nie mowil o jednym tronie dla Piotra, lecz o dwunastu tronach dla dwunastu apostolow, ale nie na ziemi, lecz w krolestwie Bozym (Mt.19:28). Katolicki teolog Thomas Bokenkotter napisal o Piotrze: "Jego szczegolny autorytet ponad Dwunastoma nie ma potwierdzenia w Biblii. Przeciwnie, ukazany jest jako zasiegajacy rady apostolow, nawet posylany przez nich do wykonania misji czy poslugi" (Dz.8:14). To Jakub, a nie Piotr przewodniczyl pierwszemu synodowi przywodcow kosciola chrzescijanskiego (Dz.15:13-19). Apostol Pawel musial pewnego razu zganic Piotra, co takze kwestionuje role Piotra jako zalozyciela dynastii papieskiej w Rzymie (Gal.2:11-14).

Pod znakiem zapytania stoi to, czy Piotr byl kiedykolwiek w Rzymie. Zwrocmy uwage na ponizsze fakty:

W 44 roku Piotr zostal uwieziony w Jerozolimie (Dz.12).
W 52 roku byl obecny na synodzie w Jerozolimie (Dz.15).
W 53 roku Pawel przylaczyl sie do niego w Antiochii (Gal.2).
W 58 roku Pawel napisal List do Rzymian, w ktorym pozdrowil 27 osob w rzymskim kosciele, ale nie wspomina wsrod nich Piotra.
W 61 roku, gdy Pawla powiedziono do Rzymu jako wieznia, wyszlo go przywitac kilku braci z kosciola rzymskiego, ale wsrod nich nie bylo Piotra.
Apostol Pawel napisal z Rzymu wiele listow, w tym do Galacjan, w ktorym wspomina Piotra, lecz nie jako rzymskiego biskupa.
W swoim ostatnim liscie z Rzymu, Pawel napisal: "Tylko Lukasz jest ze mna... W pierwszej obronie mojej nikogo przy mnie nie bylo, wszyscy mnie opuscili: niech im to nie bedzie policzone" (2Tym.4:11.16). Watpliwe, aby apostol Piotr cieszyl sie spokojem w Rzymie, gdy inny apostol byl przesluchiwany i wieziony. Nawrocony Piotr nie zostawilby tez Pawla samego, gdyby istotnie byl w Rzymie.
Tak wiec, apostol Pawel pisal do kosciola w Rzymie, przebywal w Rzymie dluzszy czas, piszac stamtad liczne listy, a jednak ani razu nie wspomnial Piotra, co byloby niemozliwe, gdyby Piotr byl tam biskupem od okolo 20 lat, jak utrzymuje papiestwo. Wymowne sa slowa apostola Pawla: "Tylko Lukasz jest ze mna" (2Tym.4:11).
Nie mozna wykluczyc, ze Piotr zginal smiercia meczenska w Rzymie, tak jak utrzymuje tradycja, lecz wiara ze Piotr byl pierwszym biskupem (papiezem) w Rzymie, na ktorej papiestwo opiera swe pretensje do przewodzenia nad chrzescijanstwem sa jedynie poboznym zyczeniem.

Ewangelia Mateusza 16:19
"I tobie dam klucze krolestwa niebieskiego: cokolwiek zwiazesz na ziemi, bedzie zwiazane w niebie, a co rozwiazesz na ziemi, bedzie rozwiazane w niebie." (Mt.16:19).
Za kolejny argument na rzecz wywyzszenia Piotra uwaza sie przekazanie mu "kluczy" przez Jezusa. Klucze te symbolizuja znajomosc Slowa Bozego. Posiadaja je duchowni i nauczyciele Slowa Bozego. Mieli je faryzeusze, ktorym Jezus powiedzial: "Biada wam, uczonym w Prawie, bo wzieliscie klucze poznania: samiscie nie weszli, a przeszkodziliscie tym, ktorzy wejsc chcieli" (Lk.11:52).
Piotr nie byl wiec jedynym, ktory mial "klucze" krolestwa Bozego. Posiada je kazdy, kto zna nauki Pisma Swietego, dlatego Jezus powiedzial Piotrowi: "I tobie dam klucze..." (Mt. 16:19).

Wypowiedz "Cokolwiek zwiazesz na ziemi, bedzie zwiazane w niebie, a co rozwiazesz na ziemi, bedzie rozwiazane w niebie" (Mt.16:19) daje autorytet kazdemu wyznawcy Chrystusa (Mt.28:18-20) do zwiazywania sil przeciwnych Ewangelii (Mt.12:29) i rozwiazywania zniewolonych (Dz.16:16-18; 3:6-8).

Tych slow Jezus uzyl uzdrawiajac zwiazana choroba niewiaste: "A czy tej corki Abrahama, ktora Szatan zwiazal juz od osiemnastu lat, nie nalezalo rozwiazac od tych pet w dniu sabatu?" (Lk.13:16). Wielu chrzescijan przez wszystkie wieki korzystalo z tego autorytetu uzdrawiajac chorych i zdemonizowanych. Bez niego bramy piekielne przemoga kazdego czlowieka (Dz.19:13-16).

Ten sam autorytet, aby zwiazywac i rozwiazywac swoja spolecznosc z indywidualnymi ludzmi otrzymal tez kazdy lokalny kosciol:

"Gdy twoj brat zgrzeszy idz i upomnij go w cztery oczy. Jesli cie uslucha, pozyskasz swego brata. Jesli zas nie uslucha, wez z soba jeszcze jednego albo dwoch, zeby na slowie dwoch albo trzech swiadkow oparla sie cala sprawa. Jesli i tych nie uslucha, donies Kosciolowi. A jesli nawet Kosciola nie uslucha, niech ci bedzie jak poganin i celnik. Zaprawde, powiadam wam: Wszystko, co zwiazecie na ziemi, bedzie zwiazane w niebie, a co rozwiazecie na ziemi, bedzie rozwiazane w niebie." (Mt.18:15-18)
PAS OWIECZKI MOJE
Ewangelia wg Jana 21:15-17
Jezus powiedzial do Piotra trzykrotnie: "Pas owieczki moje". Dlaczego? Otoz Piotr jako jedyny z uczniow trzykrotnie sie Go zaparl (Mk.14:66-72). Kiedy Piotr nawrocil sie i wyznal swoj blad, Jezus zrehabilitowal go w oczach calego kosciola, trzykrotnie zapraszajac ponownie do pracy duszpasterskiej (J.21:15-17).
Piotr nie uwazal sie za lepszego od innych. Wszystkich pracownikow Ewangelii uwazal za duszpasterzy, a Jezusa za Arcypasterza. Zgodnie z biblijnym swiadectwem Piotr nie piastowal szczegolnego stanowiska, ktore moglby przekazac biskupom Rzymu.

Nie ma tez zadnych dowodow na to, ze apostol Piotr byl kiedykolwiek biskupem Rzymu. Ireneusz, biskup Lyonu (178-200), ktory spisal imiona pierwszych dwunastu biskupow Rzymu podaje, ze pierwszym byl Linus. Takze Euzebiusz z Cezarei, historyk wczesnochrzescijanskiego kosciola nie pisze, aby Piotr sprawowal funkcje biskupa Rzymu. Katolicki historyk Thomas Bokenkotter napisal:

"Jak doszlo do tego, ze biskup Rzymu zaczal byc traktowany jako nastepca Piotra w przewodzeniu nad swiatowym kosciolem? Nie ma zadnego wiarygodnego historycznego dowodu na to, zeby biskup Rzymu w ogole roscil sobie takie prawo, przynajmniej do polowy trzeciego wieku... Wydaje sie, ze w czasie synodu w Nicei (325 roku n.e.) doktryna o supremacji papieskiej nie byla jeszcze znana kosciolowi chrzescijanskiemu."
W sredniowieczu o wyborze papieza nierzadko decydowala intryga, podstep, zbrodnia, przekupstwo, swieckie armie, a nawet rzymski motloch. Szesciu papiezy zawdzieczalo urzad papieski duetowi nierzadnic Teodorze i Marozji, ktore kierowaly polityka Rzymu w X wieku. Teodora byla kochanka trzech duchownych, ktorzy za jej sprawa stali sie papiezami -
Anastazego III (911-13),
Lando (913-14) oraz Jana X (914-28), zas jej corka
Marozja - kochanka papieza
Sergiusza III (904-11) - wprowadzila na tron papieski
Leona VI (928),
Stefana VII (928-31) oraz swego syna z nielegalnego zwiazku z papiezem Sergiuszem III -
Jana XI (931-5). Papiezem zostal takze i to w wieku 16 lat jej wnuk
Jan XII (955-64), ktory uczynil z palacu lateranskiego harem, a zginal w lozku jednej z zameznych kochanek zabity przez jej meza. Papiezami zostalo jeszcze dwoch prawnukow Marozji:
Benedykt VIII (1012_24) oraz
Jan XIX (1024-32), a takze jej siostrzeniec
Jan XIII (965-72), za zgoda ktorego doszlo do powstania Kosciola polskiego w 966 roku.
Bywalo, ze dwie, nawet trzy osoby naraz piastowaly urzad papieza, ekskomunikujac sie nawzajem. Takze wiec z punktu widzenia ciaglosci historycznej, nie sposob mowic o sukcesji. Nawet kosciol rzymski, mimo bogatych archiwow nie potrafi zweryfikowac kompletnej listy papiezy. Encyklopedia Katolicka podaje: "Musimy otwarcie przyznac, ze uprzedzenia i niedostatek zrodel uniemozliwiaja w pewnych przypadkach rozpoznanie czy kandydaci byli papiezami czy antypapiezami."

Ponizszy material pochodzi z ksiazki: "Apokalipsa: Czasy konca w proroctwach Biblii"
Jonatan Dünkel

Ps : Mozesz pomoc , Chrzescijanskiej Sluzbie Charytatywnej czyli CHSCH w jej roznych dzialaniach charytatywnych i prospolecznych np. dla powodzian oraz ludzi biednych i chorych itp. w Polsce lub za granica ( CHSCH pomaga wszystkim nie ma tu znaczenia swiatopoglad czy rasa itp. osob w potrzebie ! ) mozesz o tym przeczytac na stronie www.chsch.org.pl
Pomoc CHSCH mozna w rozny sposob w razie jakichs pytan mozesz napisac lub dzwonic do CHSCH ( adres lub telefon jest na stronie ) mozesz tez ta wiadomosc podac innym razem mozemy wiecej ,..... z gory dziekujemy i liczymy na Ciebie teraz i w przyszlosci !
Serdecznie pozdrawiam ! Tomasz Gr wolontariusz CHSCH

_________________
viewtopic.php?f=2&t=1&p=3005#p3005
wyjasnie ze robie często wklejki różnych art,i tak odpowiadam na pytania - to mi oszczędza pisanie
przy moich niesprawnych rękach.i pomaga w byciu na forum
.


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
 Post Napisane: 9 marca 2013, o 15:56 
 


Góra 
  
 
 Tytuł: Adwentysci Dnia Siodmego
 Post Napisane: 12 marca 2013, o 10:51 
Offline
aktywni
aktywni
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 5 marca 2013, o 15:31
Posty: 1959
Adwentysci Dnia Siodmego historia i dzien dzisiejszy ( zrodla rozne strony oraz ksiazki adwentowe itp.)


Nauki

Adwentysci Dnia Siodmego jako kosciol wyznaja protestanckie zasady oparte tylko na Biblii (zasada Sola Scriptura), zbawienia wylacznie na podstawie laski (zasada Sola Gratia) i jedynie za posrednictwem Jezusa Chrystusa (zasada Solus Christus.) Adwentysci postrzegaja swiat jako miejsce wielkiego boju miedzy Bogiem a Szatanem, w ktory wlaczona jest cala ludzkosc. Akceptuja doktryne trojcy czyli wiare w jednego Boga w trzech osobach to jest Ojca i Syna oraz Ducha Swietego . Adwentysci wierza ze czlowiek jest zbawiony z wiary tylko dzieki ofierze Jezusa ale wiare mozna ocenic po uczynkach wiec swietuja biblijny sabat - sobote i przestrzegaja 10 przykazan dekalogu oraz dobrze czynia wszystkim . Nie praktykuja kultu swietych, obrazow i figur. Sprawuja chrzest doroslych przez zanurzenie, Wieczerze Panska ( podaja wiernym chleb i wino ) i umywanie nog jako obrzadek pokory i sluzby ( przed Wieczerza Panska ) , ale takze jako nawiazanie do powszechnego kaplanstwa wierzacych. Adwentyzm nie wyznaje niesmiertelnosci duszy, uznaje zas kondycjonalizm - niesmiertelnoscia zostana obdarzeni tylko zbawieni i beda zyli wiecznie z Jezusem na odnowionej ziemi a Szatan i niesprawiedliwi zostana zniszczeni po sadzie ostatecznym na wieki ( nie wierza w czysciec czy pieklo ) , wraz z nastaniem paruzji (drugiego adwentu) - czyli powtornego przyjscia Chrystusa w chwale . Cialu, jako swiatyni ducha nalezy sie troska, co wiaze sie z powstrzymywaniem od uzywania narkotykow w tym alkoholu, tytoniu oraz takich uzywek, jak kawa czy herbata albo wieprzowiny itp. pokarmow ktore Biblia uznaje za nieczyste ( wedlug ksiega Mojzesza ) nauka teraz potwierdza ze sa to rzeczy niezdrowe i dlatego adwentysci sa czasem jaroszami itp. choc nie jest to zasada . Adwentysci wierza ze kazdy z nas bedzie rozliczany przez Boga z tego poznania jakie mial ale wszyscy powinni starac sie poznac Biblie i zyc wedlug jej nauki a zadaniem chrzescijan jest gloszenie ewangelii slowem i czynem . Zasadniczym i unikatowym skladnikiem doktryny adwentystycznej jest wiara w nauke o swiatyni niebianskiej, w ktorej arcykaplanska sluzbe pelni Jezus Chrystus.
Historia

Historycznie, adwentysci sa kosciolem protestanckim tak zwanej II reformacji ( przebudzenia i ozywienia w kosciolach protestanckich w XVIII i XIX w ) oraz spadkobiercami ruchu Williama Millera z lat 40. XIX wieku. William Miller kaznodzieja byly kapitan armii amerykanskiej byl inicjatorem tzw. "ruchu drugiego adwentu" (Advent Awakening), ktory w latach 1831-1844 przetoczyl sie przez wieksza czesc Ameryki w postaci wielkiego ozywienia religijnego. William Miller interpretujac proroctwa z Ksiegi Daniela przewidywal blednie powtorne przyjscie Jezusa Chrystusa na rok 1844 . Adwentysci jako kosciol nie wyznaczaja zadnej daty konca swiata , chociaz wierza w szybki powrot Jezusa o tym swiadczy najlepiej stan naszego swiata i proroctwa Biblii . Trzeba tez pamietac ze adwentysci maja wiele wspolnych nauk z innymi kosciolami i ruchami ewangelicznymi ktore zawsze wystepowaly w chrzescijanstwie . Nazwe - Kosciol Adwentystow Dnia Siodmego - spolecznosc przyjela na pierwszym spotkaniu przedstawicieli zborow w 1860 roku. Pierwsze zjednoczenie zborow (diecezja) oraz przyjecie projektu struktury organizacyjnej Kosciola nastapilo w 1861 roku. Oficjalne zorganizowanie, polaczenie diecezji w jednolity organizm koscielny oraz powolanie naczelnych wladz Kosciola nastapilo w dniach 20-23 maja 1863 roku na zjezdzie wyznawcow w Battle Creek w stanie Michigan w USA

Glowne postacie Kosciola ADS . w XIX w to pastorzy Hiram Edson i Joseph Bates, a takze pastor Jakub White i jego zona Ellen White (wczesniej: Ellen G. Harmon), uwazana za osobowosc charyzmatyczna obdarzona darem proroczym wiec jej ksiazki i rady maja dla wyznawcow kosciola duze znaczenie ale najwazniejsza jest Biblia , pierwszym, nieoficjalnym przedstawicielem adwentyzmu w Europie byl Polak, pastor Michal Belina-Czechowski dawny ksiadz katolicki. Adwentyzm dotarl do wiekszosci panstw Europy w XIX i XX wieku.

Dane i dzialania

Wedlug roznych danych Kosciol ADS liczy dzisiaj kilkanascie milionow ochrzczonych wyznawcow na swiecie sa tez dzieci i mlodziez oraz sympatycy jest to kilka milionow ludzi . Skupieni sa oni w 61.818 zborach (parafiach), te natomiast organizacyjnie naleza do 559 zjednoczen (diecezji), 102 kosciolow krajowych (unii) i 13 wydzialow. Kosciol zatrudnial 15.813 ordynowanych i aktywnych duchownych, 17.343 aktywnych misjonarzy, ktorzy wraz z innymi pracownikami tworzyli rzesze 201.646 osob. Prowadzil rowniez 168 szpitali i sanatoriow oraz 442 przychodnie lecznicze, 172 domy opieki i sierocince, 29 zakladow zdrowej zywnosci oraz 63 instytuty wydawnicze, jak rowniez posiadal 10 duzych centrow medialnych oraz 5.523 stacje radiowe i 2.279 stacji telewizyjnych. W swoich publikacjach adwentysci poslugiwali sie 361 jezykami i dialektami, a gdyby wziac pod uwage takze mowe, byloby ich 885.

Polska

W Polsce pierwszy osrodek adwentyzmu powstal w zaborze rosyjskim, w Zarnowku na Wolyniu w 1888 roku, choc moglo to nastapic juz kilkanascie lat wczesniej, dzieki dzialalnosci M B Czechowskiego. Kosciol Adwentystow Dnia Siodmego, laczacy polskich adwentystow powstal w 1921 roku, ale legalizacja nastapila dopiero w 1946 roku. Osobowosc prawna Kosciola oraz stosunki miedzy Kosciolem i panstwem reguluje ustawa z 30 czerwca 1995 roku podpisana przez prezydenta Lecha Walese W Polsce ponadto Kosciol prowadzi kilka instytucji: Wydawnictwo "Znaki Czasu"], Osrodek Radiowo-Telewizyjny "Glos Nadziei", Korespondencyjna Szkole Biblijna, Korespondencyjna Szkole Lepszego Zycia, Chrzescijanska Sluzbe Charytatywna Dom Opieki "Samarytanin" oraz kilka tzw. osrodkow zdrowego zycia. Jego dzialalnosc wspieraja Fundacja "Zrodla Zycia"] oraz Nadzieja pl Sp. z o.o., prowadzaca niszowy chrzescijanski portal internetowy, jako organizacja pozytku publicznego i Wyzsza Szkola Teologiczno-Humanistyczna im. M. Beliny-Czechowskiego w Podkowie Lesnej

Dzis w Polsce jest okolo 10 tysiecy wyznawcow Kosciola ADS ( W swiecie i w Polsce sa tez inne koscioly i grupy adwentystow itp. ale Kosciol ADS jest najwiekszy ) w tym 6000 ochrzczonych doroslych w tym okolo 100 pastorow , reszta to dzieci lub mlodziez albo sympatycy kosciola ( jest tez polonia adwentowa w roznych krajach ) w ramach podzialu terytorialnego dzialaja w Polsce trzy Diecezje (zjednoczenia): Diecezja Poludniowa (z siedziba w Krakowie ), Wschodnia (z siedziba w Warszawie) i Zachodnia (z siedziba w Poznaniu ) sklad diecezji wchodza zbory (parafie) kilku okregow (wojewodztw, powiatow). Kazda diecezja w ciagu kadencji jest kierowana przez Rade Diecezji i Zarzad Diecezji, ktore zostaja wylonione podczas posiedzen walnych Zjazdow (synodow) Diecezji, odbywajacych sie co kilka lata. W sklad rady wchodza czlonkowie zarzadu diecezji (przewodniczacy, sekretarz i skarbnik), kierownicy sekretariatow (oddzialow, departamentow) przy zarzadzie diecezji oraz inni duchowni i swieccy, wybrani przez zjazd. Podstawowa jednostka organizacji terytorialnej Kosciola jest zbor z pastorem i rada zboru ( wybierana przez wiernych co 2 lata ) , zrzeszajacy wiernych danego terenu . Adwentysci jak wielu protestantow oddaja 10% swoich dochodow itp. dary na rzecz kosciola ( ale jest to dobrowolne ) z tego utrzymuja pastorow i prowadza misje .

Polecam Niezwykla historia adwentyzmu , ksiazka zawiera istotne informacje na temat genezy wspolczesnego adwentyzmu. Czytelnik bedzie mogl wiecej dowiedziec sie o nauce i misji jaka pelni w swiecie ten protestancki nurt chrzescijanski , autor Dennis Pettibone
Wydawnictwo "Znaki Czasu" http://www.znakiczasu.pl
ul. Foksal 8 00-366 Warszawa +48 22 331 98 00 ; + 48 608 017 625

Chrzescijanstwo Adwentysci Dnia 7 - go i świata

http://imladis.p2a.pl/viewforum.php?id=214

Kosciol Adwentystow Dnia Siodmego.Dzisiaj w Izraelu jest ponad tysiac adwentystow, w wiekszosci Izraelczykow, zrzeszonych w zborach ...


http://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=k ... RU0vV8tQWg

_________________
viewtopic.php?f=2&t=1&p=3005#p3005
wyjasnie ze robie często wklejki różnych art,i tak odpowiadam na pytania - to mi oszczędza pisanie
przy moich niesprawnych rękach.i pomaga w byciu na forum
.


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Kosciol ADS a inne wyznania
 Post Napisane: 26 marca 2013, o 10:55 
Offline
aktywni
aktywni
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 5 marca 2013, o 15:31
Posty: 1959
W roku 1980 Generalna Konferencja powolala do istnienia Council on
Interchurch Relations (rade do spraw kontaktow miedzy Kosciolami) w celu
dania ogolnych zalecen i nadzorowania kontaktow Kosciola z innymi
organizacjami religijnymi. Rada od czasu do czasu aprobowala dialog Kosciola
z innymi organizacjami, gdy uznano, ze bedzie to pomocne.

Adwentystyczni przywodcy powinni byc znani jako budowniczowie mostow.
Nie jest to latwe zadanie. Znacznie latwiej jest wysadzac miedzykoscielne
mosty i byc nieodpowiedzialnym "chrzescijanskim komandosem". Ellen White
napisala: "Potrzeba wiele madrosci, by docierac do kaznodziejow i ludzi
wplywowych" (Evangelism, s. 562). Adwentysci nie zostali powolani do zycia w
getcie otoczonym murem, myslenia tylko o sobie, publikowania dla siebie czy
przejawiania sekciarskiego ducha izolacjonizmu. Oczywiscie, latwiej i
wygodniej jest zyc w adwentystycznych fortecach, za zamknietymi bramami.
Jednak Ellen White nie popierala izolacjonistycznej mentalnosci: "Nasi
kaznodzieje powinni sie starac zblizyc do kaznodziejow innych wyznan.
Modlcie sie za tych ludzi i z nimi, bo Chrystus wstawia sie za nimi w
niebie. Spoczywa na nich wielka odpowiedzialnosc. Jako poslancy Chrystusa,
powinnismy okazywac glebokie, gorliwe zainteresowanie tymi pasterzami
trzody" (Testimonies, t. VI, s. 78).


Dokument po raz pierwszy ukazal sie w Pattern for Progress, The Role
and Function of Church Organization Waltera Raymonda Beacha i Berta B.
Beacha. Byl przez nich aprobowany, a nastepnie zostal wydany w zwiazku z
Sesja Generalnej Konferencji w Nowym Orleanie, Luizjana, Stany Zjednoczone,
w czerwcu 1985 roku. Obecnie jest dostepny w Sekretariacie Spraw Publicznych
i Wolnosci Religijnej przy Generalnej Konferencji.

http://maranatha.pl/oswiadczenia/171-ru ... iczny.html

ps :
Oto kilka produkcji Glosu Nadziei, do ktorych sie przyczynilem m.in. jako tlumacz.
Milego ogladania i sluchania pozdrawiam,
Piotr Lazar
http://vimeo.com/34833752 - piorem i glosem:)
http://www.youtube.com/watch?v=gEhCnCBa ... d4gK-AoIgC
http://www.youtube.com/watch?v=WBigHm1e ... ckwliS-NPD
http://www.youtube.com/playlist?list=PL ... ature=plcp
http://www.youtube.com/playlist?list=PL ... ature=plcp
http://vimeo.com/35061121
http://www.youtube.com/watch?v=QHHROOpU ... AV0X2ipz-z
http://www.youtube.com/watch?v=BLXhqhgr ... LF_P-075mh
http://www.youtube.com/watch?v=bY8TMhTK ... KNzztlC3nE
Polecam rowniez koncert: http://vimeo.com/35685441

Stosunek do innych Kosciolow chrzescijanskich i organizacji religijnych

Aby uniknac nieporozumien i wasni w naszych kontak­tach z innymi Kosciolami chrzescijanskimi i organizacjami religijnymi, kierujemy sie nastepujacymi zasadami:

1.Uznajemy czynniki wywyzszajace Chrystusa przed lu­dzmi za czesc Bozego planu ewangelizacji swiata i darzymy glebokim szacunkiem chrzescijan i chrzescijanki, ktorzy na­leza do innych wspolnot i angazuja sie w zdobywanie dusz dla Chrystusa.
2.Gdy w naszej dzialalnosci misyjnej mamy do czynie­nia z innymi towarzystwami misyjnymi i organizacjami reli­gijnymi, powinien nas cechowac zawsze duch chrzescijan­skiej uprzejmosci, zyczliwosci i uczciwosci.
3.Uznajemy, ze prawdziwa religia oparta jest na sumie­niu i przekonaniu. Dlatego tez naszym celem jest zawsze to, by zadne osobiste, nacechowane egoizmem interesy albo doczesne korzysci nie byly powodem przylaczania sie ludzi do naszej wspolnoty i aby nic, procz prawdziwej wiezi z Chrystusem, nie wiazalo sumien i przekonan naszych wyznawcow. Jesli zmiana prze­konan nie pozwala wyznawcy pozostawac nadal w harmonii z wiara i praktykami adwentystow dnia siodmego, uznajemy, ze taki wyznawca ma nie tylko prawo, ale i obowiazek zmienic religijna przynaleznosc zgodnie z jego wierzenia­mi. Oczekujemy jednoczesnie, ze inne organizacje religijne beda kierowac sie tym samym duchem wolnosci religijnej.
4.Przed przyjeciem do Kosciola wyznawcow innych organizacji religijnych nalezy upew­nic sie, ze kandydaci chca zmienic swa przynaleznosc religij­na w wyniku zmiany przekonan i przez wzglad na ich osobisty zwiazek z Bogiem.
5.Osoba pozbawiona czlonkostwa w innej organizacji religijnej z powodu jasno dowiedzionego sprzeniewierzenia sie chrzesci­janskim standardom moralnym nie moze byc przyjeta w szeregi wyznawcow Kosciola Adwentystow Dnia Siodme­go, zanim w jej zyciu nie bedzie wyraznego dowodu na­wrocenia i reformy.
6.Kosciol Adwentystow Dnia Siodmego nie moze ograniczyc swej misji do wydzielonego obszaru geograficznego, a to z powodu szczegolnego zrozumienia powierzonego mu ewangelicznego zlecenia. Dzieki dzialaniu opatrznosci Bozej w historycznym rozwoju dziela Bozego na ziemi powstawaly co jakis czas denominacje i ruchy religijne majace polozyc nacisk na rozne aspekty prawdy ewangelii. U podstaw i po­czatkow powstania ruchu adwentystycznego leglo szczegolne podkreslenie dobrej nowiny o powtornym przyjsciu Chrystu­sa, jako majacym nieodwolalnie nastapic wydarzeniu, skla­niajacym do gloszenia biblijnych prawd stanowiacych spe­cyficzne poselstwo przygotowania opisane w biblijnym pro­roctwie, a zwlaszcza w Obj. 14,6-14. To polecenie gloszenia ewangelii wiecznej „wszystkim narodom i plemionom, i jezy­kom, i ludom” oznacza przedstawienie jej wszystkim lu­dziom na calym swiecie. Jakiekolwiek ograniczenie swiadczenia do wybranego terenu stanowilyby wiec przeciwstawienie sie ewangelicznemu zleceniu. Kosciol Ad­wentystow Dnia Siodmego uznaje przy tym prawo innych religijnych organizacji do dzialania bez geograficznych ogra­niczen.
http://maranatha.pl/oswiadczenia/176-inne_koscioly.html


Ps :

Stowarzyszenie Promocji Zdrowego Stylu Zycia przeprowadzi w najblizszym
czasie www.siegnijpozdrowie.org
Bezposredni link do nagran
http://blog.siegnijpozdrowie.org/search ... ie%20audio

_________________
viewtopic.php?f=2&t=1&p=3005#p3005
wyjasnie ze robie często wklejki różnych art,i tak odpowiadam na pytania - to mi oszczędza pisanie
przy moich niesprawnych rękach.i pomaga w byciu na forum
.


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: K ADS a Chrzescijanski fundamentalizm
 Post Napisane: 14 maja 2013, o 13:49 
Offline
aktywni
aktywni
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 5 marca 2013, o 15:31
Posty: 1959
K ADS a Chrzescijanski fundamentalizm

Fundamentalizm religijny - rygorystyczne trzymanie sie zasad i norm wyznaczonych przez dana religie.


Uczy sie nas, ze jest on o zabarwieniu negatywnym, ale nie do konca , bo czesto okresla sie dzis w swiecie np w mediach tak ten koscioly itp wyznania ktore w zyciu wymagaja trzymania sie jakis zasad , oczywiscie sa tez grupy skrajne ale jest to zawsze jakis margines tak jest np w Islamie ( w kazdej religii czy wyznaniu mamy dzis spor miedzy fundametalizmem a liberalizmem czyli ile i co oraz dlaczego nam wolno a podobnie jest i w swiecie np w polityce tak zdrowy fundametalizm jak i liberalizm jest nam dzis bardzo potrzebny ! )

KADS jest Kosciolem fundamentalistycznym przynajmniej w sferze zasad wiary, moralnosci czy pokarmow. W innych kwestiach pozostawia duza doze swobody wyznawcom w podejmowaniu decyzji wykraczajacych poza normy religijne (patrz: zalecenia Generalnej Konferencji KADS - polecam wersje angielska, bo polska na adwent.pl jest niepelna), wiec kwalifikowac go calkowicie do fundamentalizmu religijnego wtedy nie mozna, tak jak nie mozna twierdzic, ze w KADS mamy zwyczajna demokracje, ( wszyscy glosuja w kazdej sprawie ) bo jak zapewne niewielu zdaje sobie sprawe, mamy system przedstawicielski ( czyli glosowanie przez wybrane w zborze osoby do glosowania w innych sprawach kosciola ) .

Inna sprawa, ze adwentysci moga uchodzic na zewnatrz za fundamentalistow, ale w praktyce w wielu sprawach sa liberalami, co ja osobiscie odbieram bardzo pozytywnie (np. antykoncepcja, gdzie swobode pozostawia sie malzonkom, a w KRK uznaje sie ja za grzeszna, choc prawie wszyscy katolicy ja stosuja). To samo z teologia, ktora w KADS nie stoi w miejscu - ciagle odkrywane sa nowe wyjasnienia starych prawd. W sumie wiec, nie taki diabel straszny, jak go maluja -:) pozdrawiam ! Tomasz G

Chrzescijanski fundamentalizm

http://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=a ... iX8nFhvIXg

_________________
viewtopic.php?f=2&t=1&p=3005#p3005
wyjasnie ze robie często wklejki różnych art,i tak odpowiadam na pytania - to mi oszczędza pisanie
przy moich niesprawnych rękach.i pomaga w byciu na forum
.


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: zasady w ads
 Post Napisane: 14 czerwca 2013, o 13:56 
Offline
aktywni
aktywni
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 5 marca 2013, o 15:31
Posty: 1959
Ja tylko pokazuje ze to co pisze ma oparcie w Biblii a leki to inny temat prawda jest taka ze alkohol narkotyki papierosy itp nie sa dla prawdziwych chrzescijan pozdrawiam ! Tomasz G
Ps :
Zasady wiary K ADS

CHRZEŚCIJAŃSKIE ZACHOWANIE

Zostaliśmy powołani, aby stać się ludem pobożnym, myślącym, wrażliwym, działającym zgodnie z zasadami Nieba. Aby więc Duch Boży mógł w nas odtworzyć charakter naszego Pana, winniśmy poświęcić swe życie tym tylko sprawom, które wprowadzają w nasze życie chrześcijańską czystość, zdrowie i radość. Oznacza to, że nasze przyjemności i rozrywki powinny wyrażać najwyższy poziom chrześcijańskiego smaku i piękna. Uwzględniając różnice kulturowe, powinniśmy dbać o to, aby nasz ubiór odznaczał się prostotą, skromnością i czystością, był odpowiedni dla tych, których prawdziwe piękno nie leży w wystroju zewnętrznym, lecz w niezniszczalnym klejnocie łagodnego i cichego ducha. Oznacza to także, że powinniśmy dbać o nasze ciała, ponieważ są świątynią Ducha Świętego. Dostarczając ciału odpowiedniego ruchu i odpoczynku, mamy również stosować możliwie najzdrowszą dietę i wstrzymywać się od pokarmów określonych w Piśmie Świętym jako nieczyste. Ponieważ napoje alkoholowe, tytoń i niewłaściwie stosowanie środków leczniczych, jak również narkotyki, są szkodliwe dla naszego ciała, mamy się od nich wstrzymywać. Powinniśmy w zamian włączyć się w to wszystko, co prowadzi nasze myśli i ciało do posłuszeństwa Chrystusowi, który pragnie, aby nasze życie było pełnowartościowe, szczęśliwe i dobre.

1 Jana 2,6; Efez. 5,1-21; Rzym. 12,1.2; 1 Kor. 6,19.20; 10,31; 1 Tym. 2,9.10; 3 Mojż. 11,1-47; 2 Kor. 10,5; 6,14-7,1;
1 Piotra 3,1-4; 2 Kor. 10,5; Filip. 4,8; 3 Jana 2.

Przekład z wersji angielskiej (teksty biblijne mogą się nieznacznie różnić
od wersji oryginalnej w związku ze specyfiką języka polskiego).
„Fundamental Beliefs of Seventh-day Adventist”,
w: „Seventh-day Adventist Church Manual”,
General Conference of Seventh-day Adventist, Silver Spring 1990,
oraz General Conference of Seventh-day Adventist, St. Louis 2005.

http://www.adwent.pl/index.php

_________________
viewtopic.php?f=2&t=1&p=3005#p3005
wyjasnie ze robie często wklejki różnych art,i tak odpowiadam na pytania - to mi oszczędza pisanie
przy moich niesprawnych rękach.i pomaga w byciu na forum
.


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Jaki jest stosunek K ADS do ekumenizmu ?
 Post Napisane: 21 sierpnia 2013, o 11:59 
Offline
aktywni
aktywni
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 5 marca 2013, o 15:31
Posty: 1959
Jaki jest stosunek adwentystow do ekumenizmu ?

Kosciol Adwentystow Dnia Siodmego, podobnie jak Kosciol Rzymskokatolicki, nie nalezy do Swiatowej Rady Kosciolow i Polskiej Rady Ekumenicznej. Utrzymuje jednak dobre kontakty z tymi instytucjami. W Polsce od roku 1984 rozwija oficjalny kontakt z Kosciolem katolickim w ramach Zespolu Rozmow Bilateralnych. Kosciol adwentystyczny ustosunkowuje sie do ruchu ekumenicznego pozytywnie, rozwija liczne kontakty dialogowe oraz rozne formy wspoldzialania, jednakze nie laczy sie z nim organizacyjnie.Powstanie ruchu ekumenicznego nalezy ocenic jako szlachetny poryw chrzescijanskiego ducha poprzedniego stulecia i zjawisko niezwykle pozytywne. W przeciwienstwie do dawnych, wiekowych kontrowersji miedzywyznaniowych, wojen religijnych i hekatomb zla dokonanego w imie krzyza, jest to ruch w swej istocie na rzecz tolerancji, miedzywyznaniowego zblizenia i dialogu, chrzescijanskiej milosci i braterstwa, wzajemnego poszanowania sie, jak rowniez poszukiwania jednosci w milosci i wierze oraz stalego poszerzania i umacniania obszarow tej jednosci. Oby tylko ruch ten umial przeciwstawic sie wszelkim pokusom dominacji i tryumfalizmu, jakie moglyby sie wkradac w przyszlosci w kierownicze kregi tego w istocie rzeczy wielkiego i szlachetnego ruchu braterstwa i sluzby.Kosciol adwentystyczny preferuje ekumenizm biblijny polegajacy na zjednoczeniu sie w Chrystusie i Jego Slowie. Inne Koscioly zakladaja zjednoczenie w jednej ponadwyznaniowej organizacji lub pod jednym zwierzchnictwem
http://www.adwent.pl/najczesciej-zadawane-pytania#ekume

Ps :
Informacja ksiazka dr Jacka Mattera " System" jest juz dostepna :)
Jakbyscie potrzebowali wiecej informacji na temat tej ksiazki to mozna je
znalezc na naszej stronie internetowej w sklepie Orion Plus:
http://www.orionplus.pl/?p=productsMore ... ame=System

_________________
viewtopic.php?f=2&t=1&p=3005#p3005
wyjasnie ze robie często wklejki różnych art,i tak odpowiadam na pytania - to mi oszczędza pisanie
przy moich niesprawnych rękach.i pomaga w byciu na forum
.


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Jaki jest stosunek K ADS do ekumenizmu ?
 Post Napisane: 23 sierpnia 2013, o 15:59 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 sierpnia 2013, o 07:19
Posty: 303
A co na temat ekumenizmu mówi Biblia?


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: odp Jaki jest stosunek K ADS do ekumenizmu ?
 Post Napisane: 24 sierpnia 2013, o 09:58 
Offline
aktywni
aktywni
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 5 marca 2013, o 15:31
Posty: 1959
Witam !
Uwazam ze sa dwa rodzaje ekumenizmu dobry i zly , dobry to ten ktory uczy wzajemnej tolerancji ( on nie oznacza falszywego kompromisu np. w kwestii dogmatow itp.) i wspolne dzialan np. w sprawach socjalnych itp. ludzi z roznych wyznan chocby na rzecz biednych itd. a przez to ludzie moga sie lepiej poznac oraz zblizyc sie do siebie i Boga ! Zly ekumenizm to ten ktory polega na tworzeniu jednego kosciola wspolnego dla wszystkich , wbrew Biblii i tradycji roznych kosciolow i wyznan w duchu falszywego kompromisu poza tym mysle ze fanatyzm jest rownie zly jak falszywy ekumenizm !
Pozdrawiam ! Tomasz G

ps:

Luk. 9,,49-50
49. A Jan odpowiadajac, rzekl: Mistrzu, widzielismy takiego, ktory w twoim imieniu wygania demony i zabranialismy mu, poniewaz nie chodzi z nami.
50. Wtedy Jezus rzekl do niego; Nie zabraniajcie; kto bowiem nie jest przeciwko wam, ten jest z wami.

(BW)

_________________
viewtopic.php?f=2&t=1&p=3005#p3005
wyjasnie ze robie często wklejki różnych art,i tak odpowiadam na pytania - to mi oszczędza pisanie
przy moich niesprawnych rękach.i pomaga w byciu na forum
.


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: odp Jaki jest stosunek K ADS do ekumenizmu ?
 Post Napisane: 24 sierpnia 2013, o 10:27 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 sierpnia 2013, o 07:19
Posty: 303
Tomasz G napisał(a):
Luk. 9,,49-50
49. A Jan odpowiadajac, rzekl: Mistrzu, widzielismy takiego, ktory w twoim imieniu wygania demony i zabranialismy mu, poniewaz nie chodzi z nami.
50. Wtedy Jezus rzekl do niego; Nie zabraniajcie; kto bowiem nie jest przeciwko wam, ten jest z wami.(BW)

Nie ma tu mowy o ekumenizmie. Jan uważa, że wyłącznie apostołowie mają prawo uzdrawiać, a skoro napotkany mężczyzna nie należy do ich grona, to nie powinien dokonywać takich cudów. Niczego więcej nie należy się dopatrywać w tym fragmencie.

Nie naciągajmy Biblii pod swój własny (ludzki) sposób rozumowania.


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Jaki jest stosunek K ADS do ekumenizmu ?
 Post Napisane: 24 sierpnia 2013, o 11:38 
Offline
aktywni
aktywni
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 5 marca 2013, o 15:31
Posty: 1959
Dla mnie Biblijna milosc blizniego i tolerancja to nic innego jak Biblijny ekumenizm ....
pozdrawiam ! Tomasz G

_________________
viewtopic.php?f=2&t=1&p=3005#p3005
wyjasnie ze robie często wklejki różnych art,i tak odpowiadam na pytania - to mi oszczędza pisanie
przy moich niesprawnych rękach.i pomaga w byciu na forum
.


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Jaki jest stosunek K ADS do ekumenizmu ?
 Post Napisane: 24 sierpnia 2013, o 12:12 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 sierpnia 2013, o 07:19
Posty: 303
Tomasz G napisał(a):
Dla mnie Biblijna milosc blizniego i tolerancja to nic innego jak Biblijny ekumenizm ....
pozdrawiam ! Tomasz G

Dla chrześcijanina najważniejsze powinno być Pismo Święte , a nie własne przekonania. Biblii nie można podciągać pod własne zrozumienie ale odwrotnie. Zobacz, co Biblia mówi o ekumenizmie:

"Nie chodźcie w obcym jarzmie z niewiernymi; bo co ma wspólnego sprawiedliwość z nieprawością albo jakaż społeczność między światłością a ciemnością? Albo jaka zgoda między Chrystusem a Belialem, albo co za dział ma wierzący z niewierzącym? Jakiż układ między świątynią Bożą a bałwanami? Myśmy bowiem świątynią Boga żywego, jak powiedział Bóg: Zamieszkam w nich i będę się przechadzał pośród nich, I będę Bogiem ich, a oni będą ludem moim. Dlatego wyjdźcie spośród nich i odłączcie się, mówi Pan,I nieczystego się nie dotykajcie; A ja przyjmę was I będę wam Ojcem, a wy będziecie mi synami i córkami, mówi Pan Wszechmogący" (2 Kor. 6:14-18).

Tu nie ma mowy o żadnej współpracy. Wprost przeciwnie!


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Jaki jest stosunek K ADS do ekumenizmu ?
 Post Napisane: 24 sierpnia 2013, o 12:46 
Offline
aktywni
aktywni
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 5 marca 2013, o 15:31
Posty: 1959
Masz prawo do swojego zdania a ja do swojego jak my wszyscy ....
pozdrawiam ! Tomasz G

_________________
viewtopic.php?f=2&t=1&p=3005#p3005
wyjasnie ze robie często wklejki różnych art,i tak odpowiadam na pytania - to mi oszczędza pisanie
przy moich niesprawnych rękach.i pomaga w byciu na forum
.


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Jaki jest stosunek K ADS do ekumenizmu ?
 Post Napisane: 24 sierpnia 2013, o 20:26 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 sierpnia 2013, o 07:19
Posty: 303
Tomasz G napisał(a):
Masz prawo do swojego zdania a ja do swojego jak my wszyscy ....
pozdrawiam ! Tomasz G

Ja również pozdrawiam!


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: K ADS - Oswiadczenie w sprawie tolerancji
 Post Napisane: 31 grudnia 2013, o 10:59 
Offline
aktywni
aktywni
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 5 marca 2013, o 15:31
Posty: 1959
K ADS - Oswiadczenie w sprawie tolerancji

Adwentysci dnia siodmego popieraja ogloszenie przez Organizacje Narodow Zjednoczonych roku 1995 Rokiem Tolerancji. Ta proklamacja ma miejsce w stosownym czasie, kiedy przejawy nietolerancji mnoza sie na wszystkich kontynentach — do glosu dochodzi ekstremistyczna religijna bigoteria, rasizm, nacjonalizm, tu i owdzie przeprowadzane sa czystki etniczne, maja miejsce dyskryminacja grup jezykowych oraz inne formy terroryzmu i przemocy. Chrzescijanie biora udzial w walce z uprzedzeniami i nieludzkim odnoszeniem sie do czlowieka.

Tolerancja jako zdolnosc znoszenia niepozadanych okolicznosci, jest tylko poczatkiem drogi. Chrzescijanie i wszyscy ludzie dobrej woli musza wyjsc poza te negatywna koncepcje i rozwijac umiejetnosc zajecia postawy zyczliwosci wobec odmiennych wierzen i praktyk, ktore nie tylko roznia sie od ich wlasnych, ale wrecz sa im przeciwne. Dialog jest z pewnoscia znacznie lepszy niz wzajemne zwalczanie sie. Ludzie musza umiec zgadzac sie lub nie zgadzac ze soba bez uzycia przemocy; musza umiec dyskutowac nad odmiennymi punktami widzenia bez nienawisci i zlosci. Nie oznacza to dominacji czy podporzadkowania, ale partnerstwo i szacunek dla innych, poniewaz wszyscy sa rowni wobec prawa. Kazdy czlowiek ma prawo i obowiazek otwarcie wyrazac zarowno swoje idee, jak i idealy, ale nie wolno mu przy tym uciekac sie do gwaltownych slow i czynow.

I na zakonczenie, tolerancja w jej najpelniejszym znaczeniu oznacza nie tylko akceptacje innych pogladow i ludzi, ale postepowanie nacechowane dobroczynnoscia, uprzejmoscia i zrozumieniem innych — kazdej istoty ludzkiej.



Oswiadczenie zaaprobowane i poddane pod glosowanie przez Zarzad Generalnej Konferencji oraz zlozone przez Biuro Przewodniczacego, Roberta S. Folkenberga, podczas Sesji Generalnej Konferencji w Utrechcie, Holandia, 29 czerwca — 8 lipca 1995 roku.

http://www.maranatha.pl/

_________________
viewtopic.php?f=2&t=1&p=3005#p3005
wyjasnie ze robie często wklejki różnych art,i tak odpowiadam na pytania - to mi oszczędza pisanie
przy moich niesprawnych rękach.i pomaga w byciu na forum
.


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: K ADS - Oswiadczenie w sprawie tolerancji
 Post Napisane: 31 grudnia 2013, o 19:12 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 3 lipca 2012, o 17:54
Posty: 13149
Tomku i co o tym myslisz jak sie na to zapatrujesz ,zgadzasz sie z takim podstepnym
wplątaniem swoich poddanych ?

_________________
Isaj40/9
Wstąpże na wysoką górę, zwiastunko dobrej nowiny Syjonie!
Podnieś mocno twój głos, zwiastunko dobrej nowiny Jeruzalem!
Podnieś głos, nie bój się!
Powiedz miastom judy: Oto wasz Bóg!


.


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
 Post Napisane: 31 grudnia 2013, o 19:12 
 


Góra 
  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
 
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 92 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Następna strona

Strona główna forum » OFF TOPIC » Wierzyc nie wierzyc » Inne religie -wyznania » Watykan --- katolicyzm » PROTESTANTYZM


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

 
 

 
Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
To forum działa w systemie phorum.pl
Masz pomysł na forum? Załóż forum za darmo!
Forum narusza regulamin? Powiadom nas o tym!
Tłumaczenie phpBB3.PL