Fragment pochodzi z ksiazki: Jonatana Dunkel "Apokalipsa: Ostatnie wydarzenia na ziemi w proroctwach Pisma Swietego
Wydawnictwo "Znaki Czasu"
www.znakiczasu.pl ul. Foksal 8 00-366 Warszawa +48 22 331 98 00 ; + 48 608 017 625
CELIBAT: KOGO OBOWIAZUJE?
Apostolowie mieli zony. Piotr byl zonaty, gdyz wiemy, ze Pan Jezus uzdrowil jego tesciowa (Mt.8:14-15). O zonie Piotra (Kefasa) wspomnial apostol Pawel, piszac: "Czy nie wolno nam zabierac z soba zony chrzescijanki, jak czynia pozostali apostolowie i bracia Panscy, i Kefas?" (1Kor.9:5). Obowiazkowy celibat byl obcy praktyce kosciola apostolskiego. Przykladne malzenstwo i dobrze wychowane dzieci byly w piewrszych wiekach chrzescijanstwa warunkiem, aby pelnic funkcje duchownego czy biskupa! Apostol Pawel napisal:
"Kto o biskupstwo sie ubiega, pieknej pracy pragnie. Biskup zas ma byc nienaganny, maz jednej zony... ktory by wlasnym domem dobrze zarzadzal, dzieci trzymal w posluszenstwie i wszelkiej uczciwosci." (1Tym.3:1.4).
Przez wiele wiekow duchowni, biskupi i papieze mieli zony i slubne dzieci. Niektore z tych slubnych dzieci same siegaly pozniej po tiare biskupia, a nawet papieska! Papiez Sylwiusz (536-7) byl synem papieza Hormizdasa (514-23), zas papiez Jan XI (931-5) synem papieza Sergiusza III (904-11).(1)
Celibat wprowadzil w 1074 roku Grzegorz VII, w tysiac lat po smierci apostolow. Wczesniej praktykowano go jedynie jako duchowa dyscypline w zakonach. Od 1139 roku (sobor lateranski II) zabroniono kaplanom zenic sie, zas od 1536 roku zonatym mezczyznom wstepowac w szeregi kaplanow. W Polsce jeszcze w XV wieku duchowni i biskupi zenili sie, majac legalne potomstwo.
Kosciol usprawiedliwia celibat twierdzac, ze podnosi on wymagania duchowe wobec duchownych. Faktycznie chodzilo o dobra materialne. Celem celibatu bylo polozyc kres uszczuplaniu dobr kosciola przez przekazywanie majatku potomstwu po smierci duchownych, biskupow i papiezy. Jeden ze wspolczesnych pisarzy chrzescijanskich tak wyjasnia te kwestie:
"W Biblii nie znajdziesz nauki o przymusowym celibacie, ani nie byl on praktykowany przez apostolow. Nauka ta rozwinela sie wraz z systemem papieskim stajac sie stopniowo jego integralna czescia. Nie chodzilo przy tym o kwestie moralne, gdyz celibat okazal sie zarzewiem zla. Faktycznie, nakaz celibatu nie mial na celu zakazu seksu, lecz zakaz malzenstwa. Papiez Aleksander II (1061-73) na przyklad, nie zganil ksiedza, ktory popelnil cudzolostwo z druga zona swego ojca, poniewaz nie popelnil on grzechu malzenstwa. Ten grzech byl zas uwazany za wielkie zlo i musial byc wyeliminowany z zycia kaplanow, aby mogli byc calkowicie poswieceni Kosciolowi.
Przez wszystkie wieki nie tylko ksieza i pralaci, ale nawet papieze mieli kochanki i korzystali z uslug prostytutek. Wielu praktykowalo homoseksualizm. Nie ma jednak przypadku, aby ktorys zostal ekskomunikowany za uprawianie seksu, natomiast wielu duchownych zostalo usunietych z kosciola za zawarcie zwiazku malzenskiego. Malzenstwo a nie seks bylo uwazane za skandal.
Skad wiec, az do dzisiejszego dnia, taki nacisk na celibat, skoro nie jest on rownoznaczny z seksualna abstynencja? Stad, ze nakaz celibatu ma bardzo praktyczna i lukratywna strone dla kosciola: pozostawia ksiezy, a w szczegolnosci biskupow i papiezy bez rodzin, ktorym inaczej zostawiliby swa majetnosc, przez co zubozyliby Rzym."(2)
Bezzennosc sama w sobie nie ma niczego chwalebnego, choc czesto tak prezentuje sie ja studentom katolickich seminariow duchownych. Bog uczynil malzenstwo blogoslawienstwem dla ludzi. Wyjatkiem, a nie regula sa ci, ktorzy otrzymali od Boga duchowy dar celibatu, jak na przyklad apostol Pawel (1Kor.7:7). Dla osob z tym darem bezzennosc jest korzyscia, gdyz bez bliskiej rodziny moga wykonac wiecej pracy dla Pana (1Kor.7:32-34). O nich Jezus powiedzial: "A sa i tacy bezzenni, ktorzy dla krolestwa niebieskiego sami zostali bezzenni" (Mt.19:12). Jednakze dawca darow duchowych jest Duch Swiety, a nie kosciol. Bog rozdaje je tak jak chce, dlatego kosciol nie powinien czynic zadnego z Jego darow kryterium dla kaplanstwa. Pawel napisal: "Kazdy otrzymuje wlasny dar od Boga: jeden taki, a drugi taki... Wszystko zas sprawia jeden i ten sam Duch, udzielajac kazdemu tak, jak chce" (1Kor.7:7; 12:11).
Zycie w celibacie bez daru celibatu przynosi fatalne owoce, dlatego Pawel napisal: "Jednak ze wzgledu na niebezpieczenstwo wszeteczenstwa, niechaj kazdy ma swoja zone, a kazda niechaj ma wlasnego meza... albowiem lepiej jest wstapic w zwiazek malzenski niz gorzec" (1Kor.7:2.9).
Katolickie pismo National Catholic Reporter podalo, ze Archidiecezja Santa Fe jest bliska bankructwa z powodu okolo 50 przewodow sadowych, jakie wytoczono pracujacym w niej 45 duchownym, ktorzy oskarzeni sa o seksualne molestowanie 200 osob w ciagu ostatnich 30 lat.(3) W 1994 roku archidiecezja chicagowska wyplacila poszkodowanym ponad 2 miliony dolarow w podobnych procesach. Franciszkanskie seminarium duchowne w Santa Barbara w Kalifornii zostalo zamkniete z powodu seksualnego zaangazowania wiekszosci pracujacych w nim duchownych ze studentami.(4)
Sondaz przeprowadzony wsrod 800 duchownych katolickich w USA, wykazal, ze przynajmniej 400 ksiezy zmarlo na AIDS. Badacze sadza, ze liczba ta jest dwukrotnie wyzsza, co przy ogolnej ilosci duchownych katolickich oznaczaloby 400-800% wiecej przypadkow zachorowan, niz w reszcie spoleczenstwa.(5)
Terence German, byly ksiadz jezuicki pracujacy dla Watykanu w latach 1978-81 twierdzi, ze "papiez nie chcial slyszec jego skarg na seksualne naduzycia", zas gdy dowodow bylo tyle, ze nie mozna im bylo zaprzeczyc, Jan Pawel II stwierdzil, ze te rzeczy dzieja sie tylko w USA. "To nieprawda - twierdzi Terence German. - Dzieje sie to w samym Rzymie, i papiez dobrze o tym wie".(6) Szacuje sie, ze do 1997 roku kosciol rzymski w samych tylko Stanach Zjednoczonych wyplacil juz ponad 650 milionow dolarow osobom, ktore padly ofiara ksiezy-pedofilow.(7) Ilez darow trzeba, aby zebrac tak ogromne sumy?
Korzenie narzuconego odgornie celibatu siegaja poganstwa. Propagowaly go w pierwszych wiekach niektore sekty gnostyckie, ktore wymieszaly chrzescijanstwo z poganstwem. Apostol Pawel przestrzegal przed tym trendem, dowodzac, ze za odgornie narzucanym celibatem czy tez odgornie nakazanym postem kryja sie demony falszywej religijnosci:
"A Duch wyraznie mowi, ze w pozniejszych czasach odstapia niektorzy od wiary i przystana do duchow zwodniczych i beda sluchac nauk szatanskich, uwiedzeni obluda klamcow, naznaczonych w sumieniu pietnem wystepku, ktorzy zabraniaja zawierania zwiazkow malzenskich, przyjmowania pokarmow, ktore stworzyl Bog, aby wierzacy oraz ci, ktorzy poznali prawde, pozywali je z dziekczynieniem." (1Tym.4:1-3).
PRZYPISY:
1. Nieslubnymi dziecmi duchownych byli papieze: Bonifacy I (418-22), Galezjusz (492-6), Agapitus (535-6), Teodor (642-9), Hadrian IV (1154-9).
2. Dave Hunt, A Woman Rides the Beast, Eugene, Oregon: Harvest House, 1994, s. 162-163.
3. National Catholic Reporter, 7 styczen (1994): 9.
4. Dave Hunt, A Woman Rides the Beast, Eugene, Oregon: Harvest House, 1994, s. 173.
5. Kansas City Star, (styczen): 2000; cyt. w: Gary Wills, Papal Sin, New York: Doubleday, 2000, s. 193.
6. Times (St. Peterburg, Florida), 11 luty (1994): 3 a; cyt. w: ibid. 175.
7. 25 lipiec 1997, Wiadomosci NBC (kanal 5 w Chicago; godz. 17:30-18:00).
Chronologiczna lista dogmatow katolickich niezgodnych z Pismem Swietym ,
podane na poczatku kazdego akapitu daty sa w niektorych przypadkach
przyblizone. JONATAN DUNKEL
320 - Za cesarza Konstantyna chrzescijanstwo stalo sie oficjalna religia
Imperium Rzymskiego. Wtedy do Kosciola weszlo wielu polowicznie nawroconych
pogan, ktorzy czcili dalej poganska Krolowa Niebios (Izyda, Diana, Kali),
tyle ze pod imieniem Maryi, celebrowali poganskie swieta pod
chrzescijanskimi nazwami, czcili dalej obrazy, posagi i bozki, ale pod
imionami swietych (meczennikow), np. kult Dionizosa przeniesiono na sw.
Dionizego, a kult Izydy na sw. Izydora. Wszystko to nie mialo oparcia w
Pismie Swietym, co otwarcie przyznaje ksiadz W. Zaleski piszac: "W Nowym
Testamencie nie mamy swiadectw potwierdzajacych czesc wizerunkow".1
Przykazanie Boze zakazuje takiego kultu: "Nie bedziesz czynil zadnej rzezby
ani zadnego obrazu... oddawal im poklonu i nie bedziesz im sluzyl"
(Wyj.20:4-5). Pan Jezus polecil nam oddawac czesc Bogu wylacznie w duchu i
prawdzie, nie zas poprzez przedmioty wykonane ludzka reka (Jan 4:23-24).
Czasem usprawiedliwia sie to mowiac, ze swiete przedmioty tylko symbolizuja
Boga, ale poganie, ktorzy je czcili tez tak wierzyli, a jednak Bog nazywal
ich praktyki balwochwalstwem (Iz.44:9-20).
321 - Konstantyn Wielki, ktorego rodzina czcila bozka slonca zwanego Sol
Invictus, gdy zaczal przewodzic soborom chrzescijanskim, wywyzszyl
specjalnym edyktem poganskie swieto slonca - niedziele: "W czcigodny dzien
Slonca [venerabili die Solis], niech urzednicy i mieszkancy miast
wypoczywaja, zas wszystkie sklepy i warsztaty niech beda pozamykane."2 Prof.
Aleksander Krawczuk trafnie zauwazyl: "Mozna rzec bez przesady, ze edykt
Konstantyna obowiazuje w wiekszosci krajow swiata az po dzien dzisiejszy; ow
bowiem ' dies Solis' to oczywiscie nasza niedziela."3 Do kultu slonecznego
wciaz nawiazuje nazwa niedzieli w niektorych jezykach (np. ang. Sunday,
niem. Sonntag). W pierwszych wiekach chrzescijanie swiecili siodmy dzien
tygodnia - sobote, zgodnie z IV przykazaniem Bozym (Wyj.20:8-11). Z czasem
wielu z nich zaprzestalo tego (zwlaszcza w Rzymie), ale nie ze wzgledow
teologicznych, lecz aby uniknac przesladowan skierowanych przeciw Zydom,
ktorzy byli znani ze swiecenia sabatu, dlatego tez Rzymianie mylili z nimi
chrzescijan. Druga przyczyna byla popularnosc dnia slonca wsrod pogan,
ktorych Kosciol chcial za wszelka cene pozyskac. Jeszcze jednak w V wieku
historyk chrzescijanski napisal: "Mimo, ze wszystkie koscioly na calym
swiecie maja nabozenstwo co tydzien w sabat, to chrzescijanie w Aleksandrii
i Rzymie, na podstawie jakiejs starodawnej tradycji, zaprzestali tego."4
431 - Sobor w Efezie przemianowal Maryje z Christotokos, a wiec "matka
Chrystusa", na Theotokos - "Matka Boska".5 Tytul ten jest niestosowny, gdyz
sugeruje, ze Maryja urodzila Boga, zas czlowiek nie moze urodzic Boga -
stworzenie nie moze urodzic Stworzyciela. Slowo Boze mowi, ze Jezus "chociaz
byl w postaci Bozej" wyparl sie boskosci (Flp.2:6-7) i narodzil jako
czlowiek. I tak jak Jego ludzka natura nie miala ojca, tak tez Jego boska
natura nie miala matki! Co znamienne, Efez, gdzie uchwalono ten dogmat, byl
stolica kultu Krolowej Niebios - Diany. Poganie stawiali jej kapliczki przy
drogach, a jej wizerunki umieszczali w domach na dlugo zanim zwyczaje te
powiazano z kultem Maryi.
500 - Duchowni Kosciola rzymskiego zaczeli wyrozniac sie ubiorem od innych
wierzacych, choc wczesniej ubierali sie tak jak urzednicy panstwowi, a wiec
podobnie jak reszta spoleczenstwa.
508 - Pierwszy katolicki krol Frankow - Chlodwik pokonal resztki Wizygotow,
co pozwolilo papiestwu podporzadkowac sobie niemal cala Europe Zachodnia.
Odtad wladze swieckie podlegaly Kosciolowi.6 Prorocy Bozy nazywali zawsze
taki zwiazek miedzy Kosciolem a wladza swiecka "nierzadem" (Jer.2:20-31;
Ez.16:17-19; Oz.2:5) i "obrzydliwoscia" (Apok. 18:9). Daniel zapowiedzial,
ze ten stan przetrwa 1290 lat (Dan.12:11), a wiec do 1798 roku. I
faktycznie, ta sama Francja, ktorej wojska w 508 roku pomogly papiestwu
uzyskac wplyw na wladze swieckie Europy, dokladnie w 1290 lat pozniej, w
1798 roku, zlikwidowala panstwo papieskie, zadajac mu tzw. "smiertelna rane"
(Apok.13:3), a Rewolucja Francuska wprowadzila rozdzial Kosciola od panstwa,
ktory w wielu panstwach swiata trwa do dzis z korzyscia dla panstwa i dla
Kosciola.
538 - Dzieki odsunieciu arianskich Ostrogotow z Rzymu wszedl w zycie dekret
cesarza Justyniana, ktory stawial biskupa Rzymu ponad innymi biskupami.
Biskupi rzymscy, aby wzmocnic swe roszczenia do wladzy nad calym
chrzescijanstwem powolywali sie na sukcesje apostolska, wywodzac ja od
Piotra, choc pierwszym biskupem Rzymu nie byl Piotr, lecz niejaki Linus.
Apostol Piotr nigdy nie byl biskupem Rzymu. Sukcesja apostolska jest czysta
spekulacja, ktorej Biblia nie potwierdza, zas historia ja podwaza, gdyz
czasem dwie, trzy osoby naraz piastowaly urzad papieza, ekskomunikujac sie
nawzajem, nabywajac lub sprzedajac tron papieski za pieniadze, jak na
przyklad papiez Benedykt IX (1032-45), ktory sprzedal swoj urzad Grzegorzowi
VI (1045-6). Nie sposob wiec mowic o jakiejkolwiek sukcesji apostolskiej w
Rzymie.
538 - Podczas synodu w Orleanie, Kosciol rzymski wydal bardziej
rygorystyczne prawo niedzielne niz edykt Konstantyna z 321 r. zakazujac w
niedziele wszelkich prac.7 Prorok Daniel zapowiedzial, ze odstepcza moc
religijna powazy sie w sredniowieczu na zmiane IV przykazania Bozego, a wiec
tego, ktore wiaze sie z czasem: "Bedzie zamierzal zmienic czasy i Prawo"
(Dn.7:25). Kardynal J. Gibbons przyznaje to otwarcie: "Oczywiscie, Kosciol
katolicki twierdzi, ze zmiana sabatu na niedziele byla jego dzielem."8
Przykazanie IV w przekladzie ks. Jakuba Wujka brzmi tak: "Pamietaj, abys
dzien sobotni swiecil. Szesc dni robic bedziesz i bedziesz wykonywal
wszystkie roboty twoje; ale siodmego sabat Pana, Boga twego, jest: nie
bedziesz wykonywal wen zadnej roboty... Przez szesc dni bowiem czynil Pan
niebo i ziemie, i morze, i wszystko, co w nich jest, a odpoczal dnia
siodmego; i dlatego poblogoslawil Pan dniowi sobotniemu i poswiecil go."
(Wyj.20:8-11).
590 - Pierwsi chrzescijanie modlili sie wylacznie do Boga. W pozniejszych
wiekach jednak zaczeto modlic sie i szukac posrednictwa u swietych i Maryi.
Biblia uczy jednak wyraznie, ze jedyna osoba przez ktora mozemy przyjsc do
Ojca jest Jezus Chrystus: "Albowiem jeden jest Bog, jeden tez posrednik
miedzy Bogiem a ludzmi, czlowiek Chrystus Jezus" (1Tym.2:5). Jezus sam
powiedzial: "Ja jestem droga i prawda, i zywot, nikt nie przychodzi do Ojca,
tylko przeze Mnie" (Jan 14:6). Slowa "tylko przeze Mnie" wykluczaja
posrednictwo zywych (np. kaplanow), zmarlych (np. swietych czy Maryi),
niebianskich istot czy duchowych przewodnikow (np. aniolow). Jezus
przestrzegl nas przed innymi posrednikami: "Zaprawde, zaprawde powiadam wam,
kto nie wchodzi przez drzwi do owczarni, lecz w inny sposob sie tam dostaje,
ten jest zlodziejem i zbojca... Ja jestem drzwiami dla owiec" (Jan 10:1.7).
593 - Papiez Grzegorz I zaczal nauczac o czysccu - miejscu gdzie dusze
zmarlych cierpia, dopoki nie splaca dlugu lub nie zostana wykupione przez
ofiary zywych. O czysccu nie ma jednak zadnej wzmianki w Pismie Swietym.
Kardynal N. Wiseman w swym wykladzie doktryn katolickich przyznaje to,
piszac, ze w Pismie Swietym czytelnik "nie znajdzie ani slowa o czysccu."9
Zamiast o czysccu czytamy w nim: "Postanowione ludziom raz umrzec, a potem
sad" (Hebr.9:27). Ludzie otrzymaja nagrode lub kare przy zmartwychwstaniu, a
nie zaraz po smierci, jak wierzyli poganie. Pan Jezus powiedzial: "Oto
przyjde wkrotce, a zaplata moja jest ze mna, by oddac kazdemu wedlug jego
uczynku." (Apok.22:12).
595 - Papiez Grzegorz I jako pierwszy nakazal represje wobec chrzescijan
swiecacych siodmy dzien tygodnia - sobote, a wielu z nich zylo miedzy innymi
w Alpach oraz na Wyspach Brytyjskich, gdzie dlugo nie siegala moc Kosciola
rzymskiego.10
600 - Grzegorz I narzucil lacine jako jedyny jezyk uzywany do nabozenstwa,
mimo ze lacina nie byla wowczas wszystkim znana. Nakaz ten byl sprzeczny z
Biblia, ktora zaleca, aby do nabozenstwa uzywac tylko jezyka powszechnie
zrozumialego (1Kor.14:9).
709 - Papieze kazac calowac ludziom swe stopy wprowadzili poganski zwyczaj,
niezgodny z naukami i duchem Ewangelii (zob. Dz.Ap.10:25-26; Apok.19:10;
22:9).
787 - Sobor w Nicei dopuscil kult krzyza, relikwii i obrazow swietych, choc
jeszcze synod w Elwirze (306 r.) orzekl, ze "nie nalezy czcic obrazow, ani
modlic sie przed nimi". Dopuszczajac kult obrazow i relikwii anulowano II
przykazanie Boze, ktore go zakazuje (Wyj.20:3-6). Aby jednak wciaz zgadzala
sie liczba przykazan Bozych (dziesiec) ostatnie przykazanie na dwie czesci,
dlatego w katechizmach katolickich nie ma ono nawet podmiotu i brzmi: "Ani
zadnej rzeczy, ktora jego jest". Nastepstwem tej zmiany w przykazaniach
Bozych byl trwajacy do dzis kult relikwii i obrazow.
1079 - Papiez Grzegorz VII, ktory wywodzil sie z kregow zakonnych,
wprowadzil celibat, ktory przedtem obowiazywal tylko zakonnikow. Do XI wieku
duchowni mieli zony i dzieci, gdyz i apostolowie byli zonaci, np. Piotr
(Mat.8:14-15; 1Kor.9:5). Pismo Swiete naucza bowiem, ze duchownym czy
biskupem moze byc tylko ten, kto sie wczesniej sprawdzil jako glowa rodziny:
"Jesli ktos dazy do biskupstwa, pozada dobrego zadania. Biskup wiec powinien
byc nienaganny, maz jednej zony... dobrze rzadzacy wlasnym domem, trzymajacy
dzieci w uleglosci" (1Tym.3:1-4).
1090 - Podczas pierwszych krucjat chrzescijanie przejeli na Wschodzie
rozaniec. Sluzyl on poganom do zmawiania modlitw ku czci bogini Kali,
czczonej na Wschodzie jako Dziewica i Krolowa Niebios, dlatego wiekszosc
pacierzy rozancowych skierowanych jest do Krolowej Niebios. Rozaniec
rozpowszechnil rodzaj mechanicznej modlitwy, gdzie modlacy sie powtarza w
kolko te same slowa, czasem i bezmyslnie, jak to czynili poganie, ktorym
chodzilo o ilosc pacierzy, a nie o ich jakosc. Pan Jezus przestrzegl przed
taka modlitwa, mowiac: "A modlac sie, nie badzcie wielomowni jak poganie;
albowiem oni mniemaja, ze dla swej wielomownosci beda wysluchani" (Mat.6:7).
1163 - Sobor w Tours prowadzony pod wodza papieza Aleksandra III nakazal
wladzom swieckim wiezic ludzi uznanych przez Kosciol rzymski za heretykow.
Konfiskata mienia oskarzonych byla dla wladz swieckich dodatkowa motywacja,
aby wiezic i palic na stosie jak najwieksza ilosc oskarzonych.
1184 - Papiez Lucjusz III zazadal na rzecz Kosciola czesci dobytku
oskarzonych o herezje.11 Wraz z cesarzem niemieckim Fryderykiem Barbarossa
wydal nakaz przesladowania i usmiercania heretykow za posrednictwem wladz
swieckich, co oznaczalo formalny poczatek inkwizycji jako instytucji
koscielno-panstwowej. Koscielni inkwizytorzy przekazywali wladzom panstwowym
osadzonych z klauzula, aby nie karac ich smiercia, co bylo jednak obludna
formalnoscia, gdyz byli obecni, aby dopilnowac wykonania wyroku smierci, a
gdy nie zapadal, oskarzali urzednikow odpowiedzialnych za jego wykonanie o
wspomaganie heretykow. Nietolerancja i przesladowania zrodzone przez ten
zwiazek Kosciola i panstwa byly sprzeczne z duchem Ewangelii. Pan Jezus i
apostolowie nigdy nie narzucali nikomu swoich przekonan, ani nie poslugiwali
sie sila czy wladza swiecka, aby narzucac swe doktryny spoleczenstwu.
1190 - Kosciol zaczal sprzedawac odpusty za grzechy, choc Nowy Testament
uczy, ze zbawienie jest darem Bozym w Chrystusie i nie mozna go nabyc za
pieniadze: "Laska bowiem jestescie zbawieni przez wiare. A to pochodzi nie
od was, lecz jest darem Boga: nie z uczynkow, aby sie nikt nie chlubil"
(Efez. 2:8-9); "Jezeli zas dzieki lasce, to juz nie ze wzgledu na uczynki,
bo inaczej laska nie bylaby laska" (Rzym. 11:6). Zbawienia nie mozna nabyc,
gdyz jest owocem doskonalej ofiary Jezusa, do ktorej nie mozna dodac
niczego. Mozna ja tylko przyjac lub odrzucic. Gdybysmy mogli zbawic sie z
grzechow sami, np. cierpieniem czy ofiarami, Chrystus nie musialby
przychodzic, aby umrzec za nas. Zbawienie z laski nie neguje oczywiscie
dobrych uczynkow, tyle ze sa one rezultatem przyjecia zbawienia, a nie
srodkiem do niego (Gal.5:22-23).
1200 - Do XII wieku chrzczono przez zanurzenie, gdyz tylko taki chrzest mogl
symbolizowac smierc Chrystusa i Jego zmartwychwstanie oraz pogrzebanie
starego czlowieka i wynurzenie nawroconego. Nowotestamentowe slowo "chrzcze"
(gr. baptidzo) znaczy "zanurzam" (Mat.3:16; Dz.Ap.8:38-39). Do dzis w
Gnieznie czy w poludniowej Europie, gdzie zachowaly sie wczesne koscioly,
mozna zobaczyc baptysteria, w ktorych chrzczono przez zanurzenie. Kardynal
J. Gibbons przyznal: "Najstarsza forma Chrztu sw. bylo zanurzenie. Jest to
widoczne nie tylko z lektury Ojcow Kosciola i wczesnych rytualow lacinskich
oraz wschodnich, lecz takze z listow sw. Pawla, ktory pojmuje Chrzest jako
kapiel (Efez.5:26; Rzym.6:4; Tyt.3:5)."12 Biblijnym warunkiem chrztu jest
pouczenie o zasadach wiary, wiara w Jezusa oraz pokuta (Mat.28:19;
Mar.16:16; Dz.Ap.2:38). Niemowle nie moze spelnic zadnego z tych trzech
warunkow, dlatego w pierwszych wiekach chrzczono tylko doroslych i to przez
zanurzenie. Dopiero sobor w Kartaginie w 418 r. opowiedzial sie za chrztem
dzieci.
1215 - Grzegorz VII (1073-85) chcial wprowadzic spowiedz uszna, gdy stal sie
papiezem, ale dogmat w tej sprawie wydal dopiero IV sobor lateranski.13
Tymczasem Pismo Swiete nie zawiera ani jednego przykladu spowiedzi usznej!
Mowi o spowiedzi serca, do ktorej nie trzeba posrednictwa czlowieka
(Ps.51:1-11). Zacheca do wyznawania grzechow Bogu, gdyz "kazdy, kto w Niego
wierzy, przez Jego imie otrzymuje odpuszczenie grzechow" (Dz.Ap.10:43). Pan
Jezus uczyl spowiadac sie bezposrednio do Boga, gdyz tylko On moze odpuscic:
"Ty zas, gdy chcesz sie modlic, wejdz do swej izdebki, zamknij drzwi i modl
sie do Ojca twego... Wy zatem tak sie modlcie: Ojcze nasz, ktory jestes w
niebie... przebacz nam nasze winy." (Mat.6:6-12). Apostolowie, gdyby
otrzymali autorytet odpuszczania grzechow korzystaliby z niego, bo okazji
nie brakowalo, np. gdy Szymon z Samarii popelnil grzech, Piotr zamiast go
wyspowiadac, polecil mu, zeby wyznal grzech Bogu: "Odwroc sie od tej
nieprawosci swojej i pros Pana, czy nie moglby ci byc odpuszczony zamysl
serca twego" (Dz.Ap.8:22).
1215 - Najwazniejsza ceremonia Kosciola rzymskiego jest ofiara mszy swietej,
a wiec przeistoczenie chleba i wina w cialo i krew Chrystusa, ktore
nastepnie ofiarowane jest za grzechy. Z teoria o przeistoczeniu wystapil
mnich Radbertus Paschasius (800-865), ale napotkal na sprzeciw teologow
katolickich. Dopiero sobor lateranski IV zatwierdzil ja jako dogmat w 1215
roku. Wedlug podrecznika dla duchownych katolickich: "Sam Bog posluszny
wypowiedzianym przez kaplanow slowom B Hoc est corpus meum ("To jest cialo
moje") - zstepuje na oltarz, przychodzi gdzie go zawolaja, ilekroc go
zawolaja, oddajac sie w ich rece, chocby byli jego nieprzyjaciolmi. Gdy juz
przyjdzie, pozostaje calkowicie w ich gestii; przesuwaja Go z miejsca na
miejsce jak im sie podoba, moga tez, jesli sobie zycza, zamknac Go w
tabernakulum, zostawic na oltarzu lub usunac na zewnatrz kosciola, moga tez,
jesli tak postanowia, spozyc Jego cialo lub podac innym jako pokarm."14
Wedlug katechizmu katolickiego w czasie mszy "ofiaruje sie prawdziwe cialo i
krew Chrystusa, a nie ich symbol."15 Dogmat mowi, ze "msza swieta jest
prawdziwa i doslowna ofiara skladana Bogu"16 Zaprzecza to jednak ostatnim
slowom Jezusa: "Wykonalo sie!" (Jan 19:30. Pismo Swiete mowi o ofierze
Jezusa: "Zlozywszy raz na zawsze jedna ofiare za grzechy, zasiadl po prawicy
Boga, oczekujac tylko, az nieprzyjaciele Jego stana sie podnozkiem nog Jego.
Jedna bowiem ofiara udoskonalil na wieki tych, ktorzy sa uswieceni... gdzie
zas jest ich odpuszczenie, tam juz wiecej nie zachodzi potrzeba ofiary za
grzechy." (Hebr.10:12-14. 18). Ofiara Jezusa Chrystusa byla doskonala i nie
wymaga powtarzania. Ofiara mszy swietej jest wiec nie tylko zbedna, ale
kwestionuje doskonalosc i wystarczalnosc ofiary Chrystusa.
1220 - Papiez Honoriusz nakazal, aby ludzie oddawali hostii taki sam kult,
jaki nalezy sie tylko Bogu (lac. latria). Parafianie oddaja oplatkowi taka
czesc zegnajac sie, gdy przechodza obok kosciola lub gdy wchodza do niego,
czy tez na widok hostii obnoszonej w procesji. Oplatek jest jednak wytworem
ludzkiej reki, dlatego oddawanie mu czci naleznej tylko Bogu jest
balwochwalstwem, sprzecznym zarowno z II przykazaniem Bozym (Wyj.20:4-6),
jak i z duchem Ewangelii (Jan 4:24).
1229 - Sobor w Tuluzie zakazal pod kara smierci wszystkim z wyjatkiem
duchownych posiadania a nawet czytania Pisma Swietego, nie tylko w jezykach
narodowych, ale i w lacinskim!17 Bog natomiast zalecal, aby wszyscy wierzacy
czytali, rozumieli i znali Slowo Boze: "Cale Pismo przez Boga jest
natchnione i pozyteczne do nauki, do wykrywania bledow, do poprawy, do
wychowywania w sprawiedliwosci, aby czlowiek Bozy byl doskonaly, do
wszelkiego dobrego dziela przygotowany" (2Tym.3:16-17).
1252 - Papiez Innocenty IV zatwierdzil bulla Ad extirpanda uzycie tortur i
glodu wobec posadzonych o herezje.18 Inkwizytorzy, zwykle dominikanie,
torturowali ludzi m.in. przy pomocy: wykrecania i lamania kosci, wyrywania
paznokci, miazdzenia palcow i glowy, oslepiania, przypiekania rozpalonym
zelazem.19
1414 - Sobor w Konstancji zabronil laikatowi spozywania wina w czasie
komunii, choc Pismo Swiete nakazuje spozywac komunie pod dwiema postaciami:
chleba i wina - zarowno na pamiatke przebitego ciala Chrystusa, jak
przelanej przez Niego na krzyzu krwi (Mat.26:27; 1Kor.11:24-26).
1439 - Wprowadzona przez Grzegorza I nauka o czysccu (593 rok) wywolala
wiele kontrowersji, ale dobrze platne odpusty i msze za dusze zmarlych
okazaly sie dla Kosciola tak intratnym biznesem, ze sobor we Florencji
uchwalil dogmat, wedlug ktorego mozna nabyc zbawienie cierpieniem w czysccu
i ofiarami. W ten sposob, ludzkimi uczynkami (odpustami i ofiarami),
zakwestionowano doskonalosc ofiary Chrystusa, ktora wystarcza, aby zbawic
kazdego pokutujacego grzesznika (Tyt.2:11; 1Jana 1:9; 2:1-2). Sobor
watykanski II utrzymal ten dogmat, wyjasniajac: "Od najwczesniejszych czasow
w Kosciele dobre uczynki ofiarowano Bogu za zbawienie grzesznikow".10 Pismo
Swiete nazywa zbawienie z ludzkich uczynkow " tajemnica bezboznosci",
przeciwstawiajac mu "tajemnice poboznosci", a wiec Dobra Nowine o zbawieniu
dzieki ofierze Jezusa Chrystusa: "Laska bowiem jestescie zbawieni przez
wiare. A to pochodzi nie od was, lecz jest darem Boga: nie z uczynkow, aby
sie nikt nie chlubil" (Efez. 2:8-9). Kupczenie odpustami praktykowane przez
Kosciol rzymski wywolalo Reformacje i przyczynilo sie do powstania kosciolow
protestanckich. Trwa ono niestety do dzis.
1441- Sobor florencki wydal formalny zakaz obchodzenia soboty, jako dnia
swietego.11 Sobota swiecona byla przez wielu chrzescijan jeszcze w XV wieku
(jak wynika m.in. z zapiskow soboru w Bergen22), zwlaszcza przez waldensow i
anabaptystow, a za ich sprawa przez wielu chrzescijan m.in. na terenie
Czech, Moraw, Slowacji i Slaska.23
1545 - Sobor w Trydencie uznal ludzkie tradycje przyjete przez Kosciol za
autorytet w sprawach wiary przynajmniej rowny Pismu Swietemu! Pan Jezus zas
tak powiedzial o niebiblijnych tradycjach religijnych: "Slusznie prorok
Izajasz powiedzial o was, obludnikach, jak jest napisane: Ten lud czci Mnie
wargami, lecz sercem swym jest daleko ode Mnie. Ale czci Mnie na prozno,
uczac zasad podanych przez ludzi. Uchyliliscie przykazanie Boze, a trzymacie
sie ludzkiej tradycji" (Mar.7:6-8).
1546 - Sobor w Trydencie dodal do kanonu Pisma Swietego kilka ksiag, a
mianowicie: Tobiasza, Judyty, 1 i 2 Machabejska, Madrosci, Syracha, Barucha,
modlitwe trzech mlodziencow i dwa rozdzialy w ksiedze Daniela.24 W
katolickich wydaniach Biblii nazywa sie je "drugokanonicznymi". Uznanie ich
za natchnione jest bledem, gdyz po pierwsze zawieraja bledy chronologiczne,
historyczne i teologiczne, a po drugie, Slowo Boze przestrzega przed
dodawaniem czegokolwiek do swej tresci: "Do slow Jego nic nie dodawaj, by
cie nie skaral: nie uznal za klamce" (Prz.30:6). Jezus zapowiedzial: "Ja
swiadcze kazdemu, kto slucha slow proroctwa tej ksiegi: jesliby ktos do nich
cokolwiek dolozyl, Bog mu dolozy plag zapisanych w tej ksiedze"
(Apok.22:18).
1846 - Papiez Grzegorz XVI (1831-46) potepil w encyklice Mirari Vos idee
rozdzialu kosciola od panstwa, wolnosc sumienia nazwal "zgubnym bledem,
ktory przywodzi panstwa do ruiny",25 a wolnosc prasy "zarazliwym bledem".26
Pius IX (1846-78) powiedzial: "Doktryny czy hereje w obronie swobod
sumienia to absurd i najzarazliwszy blad, straszliwa plaga, ktorej nalezy
sie wystrzegac jak ognia."27 Papiez Leon XIII (1878-1903) napisal:
"Bezprawiem jest domagac sie, bronic, czy nadawac ludziom bezwarunkowa
wolnosc mysli, mowy, piora, czy nabozenstwa."28
1854 - Pius IX oglosil dogmat o Niepokalanym Poczeciu Maryi. Nie wszyscy
wiedza, ze nie chodzi w nim wcale o to, ze Maryja poczela Jezusa jako
dziewica, lecz o to, ze Maryja urodzila sie bez grzechu, a wiec tak samo jak
Jezus. Nie wszyscy wiedza na czym polega dogmat o Niepokalanym Poczeciu
Marii. Otoz nie chodzi w nim bynajmniej o to, ze Maria poczela Jezusa, jako
dziewica, bo z tym zgadzaja sie wszyscy chrzescijanie. Dogmat ten glosi, ze
Maria urodzila sie bez tzw. grzechu pierworodnego, tak samo jak Jezus, a
wiec, ze matka urodzila Marie w sposob nadprzyrodzony. Implikacje tej
doktryny sa powazne, bo sugeruja, ze Jezus nie jest jedynym, ktory narodzil
niepokalany, jak naucza Slowo Boze (Rzym.3:23-24). Maryja byla wzorem
czystosci i posluszenstwa, ale nie byla bez grzechu, gdyz wszyscy ludzie
rodza sie w grzechu (Ps.51:7; Rzym.3:10). Maryja potrzebowala Zbawiciela,
dlatego powiedziala: "Raduje sie duch moj w Bogu, moim Zbawcy" (Luk.1:47) i
zlozyla ofiare ustanowiona za grzech (Kpl.12:7-8; Luk.2:22-24).
1870 - Pius IX oglosil dogmat o nieomylnosci papieskiej, de facto zrownujac
papieza z Bogiem, gdyz tylko Bog jest nieomylny. W ten sposob papiestwo
wypelnilo jeszcze jeden element biblijnego proroctwa zapowiadajacego
odstepcza moc, ktora miala przesladowac ludzi w sredniowieczu wprowadzic
zwiazek Kosciola i panstwa (Dan.8:11), probowac zmienic przykazania Boze
(Dan.7:25), zasiasc w Kosciele Bozym (2Tes.2:2-12), odwrocic uwage ludzi od
ofiary Chrystusa i od Jego posrednictwa Chrystusa, a zwrocic ja na swoje
ofiary i na ludzkich posrednikow (Dan.8:11-12), przypisywac sobie Boze
atrybuty, takie jak nieomylnosc czy prawo do odpuszczania ludziom grzechow
(Mk.2:7). Slowo "antychryst" (gr. antichristos) oznacza tego, "ktory stawia
siebie w miejscu Chrystusa". Takie znaczenie ma zas oficjalny papieski tytul
Vicarius Filii Dei, a wiec "ten, ktory stoi w miejscu Chrystusa". Tytul ten
w jezyku lacinskim ma liczbe 666, (Apok.13:18):
V I C A R I U S F I L I I D E I
5 1 100 1 5 1 50 1 1 500 1 = 666
1950 - Pius XII oglosil dogmat o wniebowzieciu Maryi, wynoszac jej kult jako
"Oredowniczki", choc Pismo Swiete mowi, ze "jedynym oredownikiem miedzy
Bogiem i czlowiekiem" ma byc Jezus Chrystus (1Tym.2:5). Apostol Jan napisal:
"Jesliby kto zgrzeszyl, mamy oredownika u Ojca, Jezusa Chrystusa, ktory jest
sprawiedliwy. On ci jest ublaganiem za grzechy nasze" (1Jana 2:1-2). Pan
Jezus przestrzegal przed innymi posrednikami: "Zaprawde, zaprawde powiadam
wam, kto nie wchodzi przez drzwi do owczarni, lecz w inny sposob sie tam
dostaje, ten jest zlodziejem i zbojca... Ja jestem drzwiami dla owiec" (Jan
10:1.7). Watykan od lat czyni przygotowania do kolejnego dogmatu maryjnego,
tym razem o wspoludziale Maryi w odkupieniu ludzkosci (lac. Coredemptrix),
choc Pismo Swiete mowi, ze imie Jezusa jest jedynym przez ktore ludzie moga
byc zbawieni (Dz.Ap.4:12). Wiele dogmatow maryjnych powstalo pod wplywem
objawien maryjnych, ale objawienia moga byc diabelskim zwiedzeniem, gdyz
wedlug Pisma Swietego diabel bez trudu potrafi podrobic postac zmarlych,
Maryi, aniola, a nawet Chrystusa: "I nic dziwnego; wszak i szatan przybiera
postac aniola swiatlosci. Nic wiec nadzwyczajnego, jesli i sludzy jego
przybieraja postac slug sprawiedliwosci" (2Kor.11:14).
Przypisy:
1. W. Zaleski, Nauka Boza Dekalog, Poznan, 1962, s. 110.
2. Kodeks Justyniana, III, 12:3; cyt. w: Philip Schaff, History of the
Christian Church, Grand Rapids, Michigan: Eerdmans, 1910, t. 3, s. 380,
przypis 1.
3. Aleksander Krawczuk, Konstantyn Wielki, Warszawa, 1970, s. 190.
4. Sokrates Scholastyk, History of the Church, ksiega 5:22, w: Nicene and
Post-Nicene Fathers of the Christian Church, t. 2, s. 130-134; polskie
tlum.: Historia Ko class="c17">sciola, Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX, s.
430.
5. Encyclopedia of Early Christianity, Everett Ferguson, red., New York:
Garland Publishing, 1990, s. 302-303.
6. Barrie R. Strauss, The Catholic Church: A Concise History, New York:
Hipocrene Books, 1992, s. 55.
7. Giovanni Domenico Mansi, red., Sacrorum Conciliorum, v. 9:19, cyt. w:
John Andrews, Luis R. Conradi, History of the Sabbath and the First Day of
the Week, Battle Creek, Michigan: Steam Press, 1873, s. 372.
8. Cyt. w: Joe Crews, The Beast the Dragon, and the Woman, Frederick,
Maryland: Amazing Facts Inc., 1984, s. 33.
9. Nicholas Wiseman, Lectures on the Principal Doctrines and Practices of
the Catholic Church, Baltimore, Maryland: J. Murphy, 1846, s. 6.; cyt. w:
Mary Walsh, The Wine of Roman Babylon, Nashville, Tennessee: The Southern
Publishing Association, 1945, s. 80.
10. W. T. Skene, Adamnan's Life of Columba, 1874, s. 96; Celtic Scotland,
Edinburgh: David Douglas, 1886, t. 2, s. 350; cyt. w: Last Generation,
special issue, 11, nr. 2 (2000): 29.
11. Henry Charles Lea, The Inquisition of the Middle Ages, New York: Barnes
and Nobles, 1993, s. 198.
12. The Catholic Encyclopedia, t. II, s. 261-262.
13. Zob. Francis J. Butler, Holy Family Series of Catholic Catechisms,
Boston: Thomas J. Flynn, 1914, t. 3, s. 203.
14. Alphonsus de Liguori, Dignity and Duties of the Priest, Brooklyn:
Redemptorist Fathers, 1927, s. 26-27, 32.
15. Dogmatic Canons and Decrees, Rockford, Illinois: TAN, 1977, s. 81.
16. Ibid., s. 142-143.
17. Concil. Tolosan. 1229, kol. 14; cyt w: Henry Charles Lea, The
Inquisition of the Middle Ages, New York: Barnes and Nobles, 1993 (reprint),
s. 20, przypis.
18. The Encyclopedia of the Middle Ages, red. Norman F. Cantor, New York:
Viking, 1999, s.v. "Inquisition", s. 241.
19. Zob. Inquisition: Torture Instruments, Florence, Italy: Qua d'Arno,
1985, passim.
20. Vatican Council II: The Conciliar and Post Conciliar Documents, red.
Austin Flannery, Northport, New York: Costello Publishing, 1988, t. 1, s.
65.
21. Ks. W. Zaleski, Nauka Boza, Poznan: Ksiegarnia Swietego Wojciecha, 1960,
s. 204.
22. Catholic Providential Council at Bergen, 1435 r., Dip. Norveg., 7, s.
397; cyt. w: Last Generation, special issue, 11, nr. 2 (2000): 29.
23. Gerhard F. Hasel, "Sabbatarian Anabaptists" w: Andrews University
Seminary Studies, 5, (1967): 106-115; 6, (1968): 19-21.
24. Robert Broderick, red., The Catholic Encyclopedia, Nashville: Thomas
Nelson, 1987, s. 160.
25. Cyt. w: Jean Mathieu-Rosay, Prawdziwe dzieje papiezy, Warszawa: Al Fine,
1995, s. 382.
26. Cyt. w: J. H. Ignaz von Dollinger, The Pope and the Council, London,
1869, s. 21.
27. Encyclical Letter, Pius IX, 15 sierpien, 1854.
28. Encyklika Libertas Praestantissimum, 20 czerwiec 1888.
Czy apostol Piotr byl Skala i pierwszym papiezem ?
Ewangelia wg Mateusza 16:15-20
Kardynal James Gibbons napisal: "Jezus, nasz Pan, zalozyl Kosciol, ktory spodobalo Mu sie zbudowac na Piotrze. Dlatego kazdy kosciol, ktory nie uznaje Piotra za swoj fundament, nie jest Kosciolem Chrystusa i nie moze sie ostac, gdyz nie jest dzielem Boga."
Powyzsze twierdzenie opiera sie na cytacie, w ktorym Chrystus rzekomo uczynil Piotra skala i klucznikiem swego krolestwa. Oto ow cytat z katolickiej Biblii Tysiaclecia :
"Jezus zapytal ich: "A wy za kogo Mnie uwazacie?" Odpowiedzial Szymon Piotr: "Ty jestes Mesjasz, Syn Boga zywego". Na to Jezus mu rzekl: "Blogoslawiony jestes Szymonie, synu Jony. Albowiem nie objawily ci tego cialo i krew, lecz Ojciec moj, ktory jest w niebie. Otoz i ja tobie powiadam: Ty jestes Piotr [czyli Skala], i na tej Skale zbuduje Kosciol moj, a bramy piekielne go nie przemoga." (Mt.16:15-16).
Kluczowe slowa "czyli Skala" zostaly dodane w katolickich przekladach Pisma Swietego. Wstep redakcyjny do Biblii Tysiaclecia informuje, ze wyrazow umieszczonych w nawiasie kwadratowym nie ma w tekscie oryginalnym. Dodali je tlumacze, aby pomoc w interpretacji tekstu. Tak wiec glowny "biblijny" argument za sukcesja apostolska, nie pochodzi z Pisma Swietego!
Imie "Piotr" (gr. petros) oznacza "kamien", ktory mozna przesunac z miejsca na miejsce. W odroznieniu od niego, "skala" (gr. petra), na ktorej mial byc zbudowany kosciol, to opoka. Jezus to Petra - Skala, ktorej nie mozna poruszyc z miejsca (Iz. 44:8; Ps.18:32; 1Kor.10:4), natomiast Piotr to petros - kawalek skaly, ktory dopiero oparty na skale moze z innymi kamieniami tworzyc solidna budowle.
Kontekst powyzszego fragmentu Pisma Swietego dotyczy mesjanstwa Jezusa. Rozpoczyna sie pytaniem Jezusa: "Za kogo ludzie uwazaja Syna Czlowieczego?" (Mt.16:13). Jego kulminacja jest wypowiedz Piotra, ze Jezus jest Chrystusem, Synem Boga zywego (Mt.16:16). Konczy sie komentarzem: "Wtedy surowo zabronil uczniom, aby nikomu nie mowili, ze On jest Mesjaszem" (Mt.16:20).
Apostol Piotr potwierdzil, ze wierzacy sa jedynie kamieniami zbudowanymi na Skale, ktora jest Chrystus (Dz.4:11; 1P.2:4-8), czemu przyswiadczyl apostol Pawel (Ef.2:20; 1Kor.3:11; 10:4). Zgodnie z Pismem Swietym tylko Bog jest Skala (Ps.18:32): "Czy jest bog oprocz mnie? Nie, nie ma innej opoki, nie znam zadnej" (Iz.44:8).
Kosciol zbudowany na Piotrze, nie ostalby sie dlugo. Juz w chwile po tej rozmowie Jezus "odwrocil sie i rzekl do Piotra: 'Zejdz Mi z oczu, szatanie! Jestes Mi zawada, bo myslisz nie na sposob Bozy, lecz na ludzki!'" (Mt.16:23). Bramy piekiel przemogly Piotra jeszcze przynajmniej trzykrotnie, gdy zaparl sie Jezusa (Lk.22:54-62).
Co ciekawe, ani jeden z tzw. Ojcow Kosciola, ktorych wypowiedzi stanowia podstawe rzymskokatolickiej tradycji nie interpretowal tekstu o Skale (jako Piotrze) w taki sposob, jak czynia to dzisiaj katoliccy apologeci szukajacy w Biblii wsparcia dla roszczen papieskich. Historyk katolicki Peter de Rosa napisal:
"Slowa te mozna zinterpretowac inaczej, z czego sprawe zdaje sobie niewielu katolikow. Mozliwe, ze bedzie to dla nich szokiem, ale Ojcowie Kosciola nie widzieli zadnego zwiazku pomiedzy tekstem na scianach bazyliki, a urzedem papieskim. Do zadnego z papiezy nie stosuja slowa 'Tys jest Piotr'. Tekst analizowali wszyscy: Cyprian, Orygenes, Cyryl, Hilary, Hieronim, Ambrozy, Augustyn. Z pewnoscia nie byli protestantami, a jednak zaden z nich nie nazywa biskupa rzymskiego Skala... Wedlug Ojcow Kosciola, nie Piotr, lecz jego wiara - czy Pan, w ktorego Piotr wierzyl - jest Skala. Wszystkie sobory kosciola od Nicei w IV w. po Konstancje w XV w. sa zgodne, ze to Chrystus jest jedynym fundamentem kosciola, czyli, ze to On jest Skala na ktorej Bog zbudowal swoj kosciol... Wczesny kosciol nie widzial w Piotrze biskupa Rzymu, i dlatego nie uwazal zadnego biskupa rzymskiego za sukcesora Piotra."
Wyznanie apostola Piotra o Jezusie "Ty jestes Mesjasz, Syn Boga zywego" (Mt.16:15_16) jest fundamentem wiary chrzescijanskiej (1Kor.3:11). Niektorzy sugeruja, ze Piotr poczynil je jako pierwszy, co stawia go nad reszta uczniow, a biskupow Rzymu czyni nastepcami Chrystusa na ziemi. Tak jednak nie bylo. Pierwszy takie wyznanie zlozyl Natanael (J.1:49), pozniej inni uczniowie (Mt.14:33), a dopiero potem Piotr (Mt.16:16).
Fakt, ze Pan Jezus powolal dwunastu apostolow, zamiast jednego, sam w sobie swiadczy przeciwko idei ustanowienia jednego czlowieka nad calym chrzescijanstwem. Pan Jezus nie mowil o jednym tronie dla Piotra, lecz o dwunastu tronach dla dwunastu apostolow, ale nie na ziemi, lecz w krolestwie Bozym (Mt.19:28). Katolicki teolog Thomas Bokenkotter napisal o Piotrze: "Jego szczegolny autorytet ponad Dwunastoma nie ma potwierdzenia w Biblii. Przeciwnie, ukazany jest jako zasiegajacy rady apostolow, nawet posylany przez nich do wykonania misji czy poslugi" (Dz.8:14). To Jakub, a nie Piotr przewodniczyl pierwszemu synodowi przywodcow kosciola chrzescijanskiego (Dz.15:13-19). Apostol Pawel musial pewnego razu zganic Piotra, co takze kwestionuje role Piotra jako zalozyciela dynastii papieskiej w Rzymie (Gal.2:11-14).
Pod znakiem zapytania stoi to, czy Piotr byl kiedykolwiek w Rzymie. Zwrocmy uwage na ponizsze fakty:
W 44 roku Piotr zostal uwieziony w Jerozolimie (Dz.12).
W 52 roku byl obecny na synodzie w Jerozolimie (Dz.15).
W 53 roku Pawel przylaczyl sie do niego w Antiochii (Gal.2).
W 58 roku Pawel napisal List do Rzymian, w ktorym pozdrowil 27 osob w rzymskim kosciele, ale nie wspomina wsrod nich Piotra.
W 61 roku, gdy Pawla powiedziono do Rzymu jako wieznia, wyszlo go przywitac kilku braci z kosciola rzymskiego, ale wsrod nich nie bylo Piotra.
Apostol Pawel napisal z Rzymu wiele listow, w tym do Galacjan, w ktorym wspomina Piotra, lecz nie jako rzymskiego biskupa.
W swoim ostatnim liscie z Rzymu, Pawel napisal: "Tylko Lukasz jest ze mna... W pierwszej obronie mojej nikogo przy mnie nie bylo, wszyscy mnie opuscili: niech im to nie bedzie policzone" (2Tym.4:11.16). Watpliwe, aby apostol Piotr cieszyl sie spokojem w Rzymie, gdy inny apostol byl przesluchiwany i wieziony. Nawrocony Piotr nie zostawilby tez Pawla samego, gdyby istotnie byl w Rzymie.
Tak wiec, apostol Pawel pisal do kosciola w Rzymie, przebywal w Rzymie dluzszy czas, piszac stamtad liczne listy, a jednak ani razu nie wspomnial Piotra, co byloby niemozliwe, gdyby Piotr byl tam biskupem od okolo 20 lat, jak utrzymuje papiestwo. Wymowne sa slowa apostola Pawla: "Tylko Lukasz jest ze mna" (2Tym.4:11).
Nie mozna wykluczyc, ze Piotr zginal smiercia meczenska w Rzymie, tak jak utrzymuje tradycja, lecz wiara ze Piotr byl pierwszym biskupem (papiezem) w Rzymie, na ktorej papiestwo opiera swe pretensje do przewodzenia nad chrzescijanstwem sa jedynie poboznym zyczeniem.
Ewangelia Mateusza 16:19
"I tobie dam klucze krolestwa niebieskiego: cokolwiek zwiazesz na ziemi, bedzie zwiazane w niebie, a co rozwiazesz na ziemi, bedzie rozwiazane w niebie." (Mt.16:19).
Za kolejny argument na rzecz wywyzszenia Piotra uwaza sie przekazanie mu "kluczy" przez Jezusa. Klucze te symbolizuja znajomosc Slowa Bozego. Posiadaja je duchowni i nauczyciele Slowa Bozego. Mieli je faryzeusze, ktorym Jezus powiedzial: "Biada wam, uczonym w Prawie, bo wzieliscie klucze poznania: samiscie nie weszli, a przeszkodziliscie tym, ktorzy wejsc chcieli" (Lk.11:52).
Piotr nie byl wiec jedynym, ktory mial "klucze" krolestwa Bozego. Posiada je kazdy, kto zna nauki Pisma Swietego, dlatego Jezus powiedzial Piotrowi: "I tobie dam klucze..." (Mt. 16:19).
Wypowiedz "Cokolwiek zwiazesz na ziemi, bedzie zwiazane w niebie, a co rozwiazesz na ziemi, bedzie rozwiazane w niebie" (Mt.16:19) daje autorytet kazdemu wyznawcy Chrystusa (Mt.28:18-20) do zwiazywania sil przeciwnych Ewangelii (Mt.12:29) i rozwiazywania zniewolonych (Dz.16:16-18; 3:6-8).
Tych slow Jezus uzyl uzdrawiajac zwiazana choroba niewiaste: "A czy tej corki Abrahama, ktora Szatan zwiazal juz od osiemnastu lat, nie nalezalo rozwiazac od tych pet w dniu sabatu?" (Lk.13:16). Wielu chrzescijan przez wszystkie wieki korzystalo z tego autorytetu uzdrawiajac chorych i zdemonizowanych. Bez niego bramy piekielne przemoga kazdego czlowieka (Dz.19:13-16).
Ten sam autorytet, aby zwiazywac i rozwiazywac swoja spolecznosc z indywidualnymi ludzmi otrzymal tez kazdy lokalny kosciol:
"Gdy twoj brat zgrzeszy idz i upomnij go w cztery oczy. Jesli cie uslucha, pozyskasz swego brata. Jesli zas nie uslucha, wez z soba jeszcze jednego albo dwoch, zeby na slowie dwoch albo trzech swiadkow oparla sie cala sprawa. Jesli i tych nie uslucha, donies Kosciolowi. A jesli nawet Kosciola nie uslucha, niech ci bedzie jak poganin i celnik. Zaprawde, powiadam wam: Wszystko, co zwiazecie na ziemi, bedzie zwiazane w niebie, a co rozwiazecie na ziemi, bedzie rozwiazane w niebie." (Mt.18:15-18)
PAS OWIECZKI MOJE
Ewangelia wg Jana 21:15-17
Jezus powiedzial do Piotra trzykrotnie: "Pas owieczki moje". Dlaczego? Otoz Piotr jako jedyny z uczniow trzykrotnie sie Go zaparl (Mk.14:66-72). Kiedy Piotr nawrocil sie i wyznal swoj blad, Jezus zrehabilitowal go w oczach calego kosciola, trzykrotnie zapraszajac ponownie do pracy duszpasterskiej (J.21:15-17).
Piotr nie uwazal sie za lepszego od innych. Wszystkich pracownikow Ewangelii uwazal za duszpasterzy, a Jezusa za Arcypasterza. Zgodnie z biblijnym swiadectwem Piotr nie piastowal szczegolnego stanowiska, ktore moglby przekazac biskupom Rzymu.
Nie ma tez zadnych dowodow na to, ze apostol Piotr byl kiedykolwiek biskupem Rzymu. Ireneusz, biskup Lyonu (178-200), ktory spisal imiona pierwszych dwunastu biskupow Rzymu podaje, ze pierwszym byl Linus. Takze Euzebiusz z Cezarei, historyk wczesnochrzescijanskiego kosciola nie pisze, aby Piotr sprawowal funkcje biskupa Rzymu. Katolicki historyk Thomas Bokenkotter napisal:
"Jak doszlo do tego, ze biskup Rzymu zaczal byc traktowany jako nastepca Piotra w przewodzeniu nad swiatowym kosciolem? Nie ma zadnego wiarygodnego historycznego dowodu na to, zeby biskup Rzymu w ogole roscil sobie takie prawo, przynajmniej do polowy trzeciego wieku... Wydaje sie, ze w czasie synodu w Nicei (325 roku n.e.) doktryna o supremacji papieskiej nie byla jeszcze znana kosciolowi chrzescijanskiemu."
W sredniowieczu o wyborze papieza nierzadko decydowala intryga, podstep, zbrodnia, przekupstwo, swieckie armie, a nawet rzymski motloch. Szesciu papiezy zawdzieczalo urzad papieski duetowi nierzadnic Teodorze i Marozji, ktore kierowaly polityka Rzymu w X wieku. Teodora byla kochanka trzech duchownych, ktorzy za jej sprawa stali sie papiezami -
Anastazego III (911-13),
Lando (913-14) oraz Jana X (914-28), zas jej corka
Marozja - kochanka papieza
Sergiusza III (904-11) - wprowadzila na tron papieski
Leona VI (928),
Stefana VII (928-31) oraz swego syna z nielegalnego zwiazku z papiezem Sergiuszem III -
Jana XI (931-5). Papiezem zostal takze i to w wieku 16 lat jej wnuk
Jan XII (955-64), ktory uczynil z palacu lateranskiego harem, a zginal w lozku jednej z zameznych kochanek zabity przez jej meza. Papiezami zostalo jeszcze dwoch prawnukow Marozji:
Benedykt VIII (1012_24) oraz
Jan XIX (1024-32), a takze jej siostrzeniec
Jan XIII (965-72), za zgoda ktorego doszlo do powstania Kosciola polskiego w 966 roku.
Bywalo, ze dwie, nawet trzy osoby naraz piastowaly urzad papieza, ekskomunikujac sie nawzajem. Takze wiec z punktu widzenia ciaglosci historycznej, nie sposob mowic o sukcesji. Nawet kosciol rzymski, mimo bogatych archiwow nie potrafi zweryfikowac kompletnej listy papiezy. Encyklopedia Katolicka podaje: "Musimy otwarcie przyznac, ze uprzedzenia i niedostatek zrodel uniemozliwiaja w pewnych przypadkach rozpoznanie czy kandydaci byli papiezami czy antypapiezami."
Ponizszy material pochodzi z ksiazki: "Apokalipsa: Czasy konca w proroctwach Biblii"
Jonatan Dünkel
Ps : Mozesz pomoc , Chrzescijanskiej Sluzbie Charytatywnej czyli CHSCH w jej roznych dzialaniach charytatywnych i prospolecznych np. dla powodzian oraz ludzi biednych i chorych itp. w Polsce lub za granica ( CHSCH pomaga wszystkim nie ma tu znaczenia swiatopoglad czy rasa itp. osob w potrzebie ! ) mozesz o tym przeczytac na stronie
www.chsch.org.pl Pomoc CHSCH mozna w rozny sposob w razie jakichs pytan mozesz napisac lub dzwonic do CHSCH ( adres lub telefon jest na stronie ) mozesz tez ta wiadomosc podac innym razem mozemy wiecej ,..... z gory dziekujemy i liczymy na Ciebie teraz i w przyszlosci !
Serdecznie pozdrawiam ! Tomasz Gr wolontariusz CHSCH